Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Mięso cielęce - zalecenia kulinarne i zdrowotne

Cielęcina - składniki i zastosowanie

Cielęcina charakteryzuje się różowym lub jasnoróżowym kolorem i lekko kwaśnym zapachem. O wartościach odżywczych tego mięsa decydują przede wszystkim warunki chowu zwierząt, a zwłaszcza sposób ich odżywiania. Najbardziej wartościowe mięso pochodzi ze zwierząt kilkutygodniowych (mających od 4 do 8 tygodni), karmionych mlekiem. Mięso zbyt młodych cieląt jest bardzo miękkie, niedostatecznie spoiste i prawie białe. Jego jakość jest niższa, jeśli zwierzęta były hodowane i transportowane w złych warunkach.
 
Calf 
 
Cielęcina jest bardzo dobrym źródłem białka, najważniejszego składnika pożywienia, dostarczającego aminokwasów do odbudowy zużytych tkanek. Należy jednak pamiętać, że nadmiar białka pochodzenia zwierzęcego jest szkodliwy dla zdrowia. Powoduje liczne zaburzenia metaboliczne, obciążając wątrobę i nerki. Cielęcina dostarcza organizmowi witaminy (kobalaminę i PP) oraz cynk, niezbędny do wzrostu i regeneracji tkanek ciała, który bierze udział w produkcji hemoglobiny.
 
Dzienne zapotrzebowanie dorosłego człowieka na ten metal wynosi 10-12 mg. W ciele ludzkim znajduje się bardzo mało cynku biologicznie dostępnego. Jest on magazynowany w kościach, a najwięcej znajduje się go w trzustce, nerkach i wątrobie; organizm nie potrafi jednak tak zgromadzonego cynku wykorzystać, dlatego powinien on być dostarczany z pożywieniem. Najbardziej charakterystycznym objawem niedoboru tego pierwiastka jest utrata apetytu; u dzieci ów brak prowadzi do zahamowania wzrostu. Kobalamina (witamina B12) współdziała przy tworzeniu i regeneracji czerwonych ciałek krwi.

Zalecenia kulinarne i zdrowotne

W związku z tym bardzo często zaleca się jedzenie cielęciny w trakcie zwalczania anemii. Ponadto witamina ta wspiera procesy organiczne związane z wykorzystaniem białek w budowaniu cegiełek aminokwasów. Wpływa także na zdolność koncentracji i tworzy materiał genetyczny organizmu. Bardzo często jest stosowana podczas terapii przy schorzeniach żołądka. 

Obie witaminy znajdujące się w mięsie cielęcym (B12 i PP) należą do grupy witamin rozpuszczalnych w wodzie, które powinny być dostarczane organizmowi codziennie z jedzeniem, ponieważ - inaczej niż witaminy rozpuszczalne w tłuszczach - nie magazynują się w tkankach ustrojowych. Cielęcina, tak jak pozostałe mięsa czerwone, nie zawiera witamin C, A i D.
 
Zamrażanie mięsa nie powoduje utraty witamin. Porcja cielęciny dostarcza mniej kalorii niż taka sama porcja wołowiny. Mięso cielęce należy do produktów zakwaszających, dlatego zawsze powinno być spożywane z dodatkiem warzyw. Mistrzowie kuchni polecają podawanie go z marchewką, groszkiem, kalafiorem z wody, fasolką szparagową lub szpinakiem. 

Kiedy przygotowujemy cielęcinę na potrawkę, gotujemy ją w dużym kawałku. Aby w trakcie gotowania mięso nie traciło znacznej ilości składników odżywczych, należy najpierw opłukać je pod bieżącą wodą, a następnie włożyć do wrzątku (wysoka temperatura ma na celu doprowadzenie do szybkiego ścięcia się białka). Włoszczyznę dodajemy dopiero wtedy, gdy będzie prawie ugotowane.
 
  Veal
 
Do smażenia przeznaczamy cielęcinę o drobno-włóknistej tkance, lekko poprzerastaną, z niewielką ilością delikatnych błon. Najpierw należy posmarować ją olejem, ponieważ bardzo szybko wysycha. Oczywiście najzdrowsze jest mięso upieczone na grillu albo w folii bez tłuszczu. To przeznaczone do pieczenia na grillu powinno zostać wcześniej zamarynowane. Możemy je również na pół godziny przed pieczeniem włożyć do piwa, a następnie osuszyć i przyprawić. Aby uniknąć przypalenia, przyprawy należy mieszać z olejem. Cielęcinę należy smażyć na oliwie lub oleju, nigdy na maśle czy margarynie. 
 
Cielęcina doskonale smakuje z sosem tatarskim lub pikantnymi przetworami z owoców i warzyw.
 
Partie zawierające sporo tkanki łącznej, np. nóżki lub mostek, należy smażyć po uprzednim ugotowaniu. Nóżki cielęce bardzo często podaje się w tak zwanym klarze, czyli cieście z mąki, jajek, oleju i soli. Ciasto przygotowane z tych składników powinno być gęstsze od naleśnikowego, ponieważ wtedy lepiej trzyma się mięsa. Do takiej obróbki powinno się używać tłuszczów o wysokiej temperaturze dymienia, najlepiej oliwy lub oleju rzepakowego, które są dobrze metabolizowane przez organizm człowieka. Masło dodane do usmażonej cielęciny znacznie podnosi jej walory smakowe.

Jak podawać cielęcinę?

Mięso smażone saute obracamy w soli i w mące bezpośrednio przed smażeniem. Pod wpływem soli wydziela się z niego sok, a wraz z nim składniki odżywcze (nasiąknięta mąka podczas smażenia zbija się w twardą masę i bardzo się przypala). Przy robieniu kotletów cielęcych dobrze jest łączyć cielęcinę z wieprzowiną w proporcjach 2:1. Dzięki temu masa mięsna nie będzie zbyt sucha i zbita.
 
Wśród najlepszych przypraw do cielęciny wymienia się przede wszystkim bazylię, estragon, cząber, majeranek i kolendrę, ponieważ nie pozbawiają one tego mięsa jego charakterystycznego smaku. Cielęcinę można przyrządzać w różnoraki sposób.
 
Milk Fed Veal Chop at Petersham Nurseries Restaurant 
 

Pieczeń z marynowanej cielęciny

Bardzo smaczna, chociaż niezbyt popularna w naszej kuchni, jest pieczeń z marynowanej cielęciny. Do zamarynowania najlepiej nadaje się cielęcina z udźca bez kości (około 2 kg), którą układamy w kamiennym garnku i zalewamy dwiema szklankami przegotowanego mleka. Na dwa dni odstawiamy mięso na najniższą półkę w lodówce. Marynatę sporządzamy ze szklanki białego wina lub octu winnego, goździków, ziela angielskiego, pieprzu i szklanki wody. 

Po wyjęciu mięsa osuszamy je i ponownie układamy w kamiennym garnku, ale tym razem zalewamy marynatą. Następnie nakrywamy garnek szczelną przykrywką i marynujemy zawartość przez cztery dni, codziennie przewracając. Po upływie tego czasu cielęcinę wyjmujemy, osuszamy i nacieramy solą.
 
Kroimy drobno trzy cebule, tyle samo marchewek, dwie pietruszki, por i pół selera; wkładamy to do rondla i zalewamy marynatą. Mięso zwijamy, związujemy nitką i wkładamy do jarzyn. Gotujemy na małym ogniu około dwóch godzin. Jeśli podczas gotowania nastąpi znaczny ubytek płynu, należy go uzupełnić kieliszkiem białego wina. Mięso pozostawiamy w wywarze aż do ostygnięcia. Pieczeń podajemy na zimno z pieczywem, korniszonami, marynowanymi grzybami i sosem tatarskim.
 
W polskiej kuchni cielęcinę najczęściej podaje się z pieczonymi ziemniakami, ryżem lub pieczywem. Do cielęciny można dodać nasiona lub liście kolendry, dzięki którym potrawa nabierze ostrego smaku i pięknego aromatu. - Smacznego!

ROŚLINY ZAWIERAJĄCE DUŻO CYNKU:

  •  buraki;
  •  żyto i jęczmień;
  •  kapusta;
  •  pomidory;
  •  brzoskwinie i pomarańcze;
  •  dynia i słonecznik (nasiona);
  •  grzyby.

100 G UDŹCA CIELĘCEGO ZAWIERA:

  •  17,2 g białka;
  •   2,4 g tłuszczów;
  •   0,4 g węglowodanów;
  •   1,9 mg żelaza;
  •   8 mg wapnia;
  •   127 mg fosforu.

Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 8
Gości: 1
Roboty: spider Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot, crawl Bot, spider Bot, Google Bot