Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Prowitamina witaminy A - beta-karoten

Marchewki 

Witamina piękności i wzrostu

Beta-karoten jest naturalną prowitaminą witaminy A (6 ?g beta-karotenu odpowiada 1 ?g witaminy A, czyli retinolu). Prowitaminą, czyli niejako prekursorem. Dopiero w organizmie (a dokładniej w jelitach) pod wpływem enzymów lub energii promienistej beta-karoten przekształca się w witaminę A, nazywaną witaminą wzrostu, a także witaminą piękności. Rzeczywiście, jest ona odpowiedzialna za stan naskórka, korzystnie wpływa na wygląd skóry, pobudza wzrost oraz zwiększa ostrość widzenia.
      
Witaminy charakteryzują się tym, że organizm nie jest w stanie sam ich wytwarzać, muszą więc być mu dostarczane wraz z pożywieniem. Już sama nazwa "beta-karoten" - pochodząca od wyrazu "karoten", oznaczającego pomarańczowoczerwony barwnik roślinny - sugeruje, gdzie możemy szukać tej cennej prowitaminy. 

Spośród warzyw i owoców (tam jest najwięcej tej substancji) znanych i popularnych w Polsce zawierają ją marchew, pomidory, dynia, morele, brzoskwinie, szpinak, sałata, brokuły, brukselka, rzodkiewka, a z produktów pochodzenia zwierzęcego - wątroba, ser, jaja, masło. Ponieważ witaminy dzielą się na rozpuszczalne w wodzie i rozpuszczalne w tłuszczach, a witamina A należy do tych drugich, jej przyswajanie będzie ułatwione, jeśli w diecie znajdzie się miejsce dla odrobiny tłuszczu.

Beta-karoten, a zdrowie i uroda

Preparaty z beta-karotenem są zalecane zwłaszcza w profilaktyce; przede wszystkim opóźniają efekty starzenia i skutecznie przedłużają aktywność ludzi starszych. Są bardzo cenne również w zapobieganiu tzw. chorobom cywilizacyjnym. Beta-karoten jako antyoksydant (przeciwutleniacz) jest szczególnie potrzebny w zaawansowanym wieku - nie tylko hamuje proces starzenia, lecz także przeciwdziała wielu szkodliwym reakcjom biochemicznym charakterystycznym dla późnego okresu życia.
 
Dzieje się tak dlatego, że przeciwutleniacze neutralizują wolne rodniki, które są przyczyną prawie wszystkich ciężkich schorzeń człowieka - nowotworów, miażdżycy (znacznie zwiększającej ryzyko wystąpienia chorób serca), stanów zapalnych i reumatoidalnych, chorób Alzheimera i Parkinsona. Jakby tego było mało, omawiana prowitamina przyczynia się do obniżenia poziomu cholesterolu we krwi. 

Preparaty zawierające beta-karoten przydają się także w naszych staraniach o ładny wygląd. Dzięki nim możemy skuteczniej dbać o urodę, ponieważ substancja ta pomaga w utrzymaniu pięknej skóry i zdrowych włosów, a także korzystnie wpływa na ręce i stopy, zapobiegając rozszczepianiu paznokci.  

Największą zawartość beta-karotenu ma marchew, ale jest on znacznie łatwiej przyswajany po ugotowaniu tego warzywa (najlepiej z odrobiną tłuszczu) niż w razie spożycia marchwi w stanie surowym. Jeżeli zauważymy u siebie takie niepokojące objawy, jak uczucie zmęczenia, depresja, brak apetytu, skurcze mięśni czy osłabioną pamięć, to być może naszemu organizmowi brakuje beta-karotenu. Powinniśmy wtedy uzupełnić niedobór, pamiętając jednak, że prowitamina ta gromadzi się w dużych ilościach w skórze, gdzie pochłaniając promieniowanie słoneczne w szerokim spektrum (od nadfioletu do światła widzialnego) działa jako naturalny fotoprotektor.
 
Sok, szklanki

 Dlatego podczas leczenia beta-karotenem, kiedy organizm przyjmuje jego zwiększone dawki, należy pamiętać o stosowaniu dobrych filtrów przeciwsłonecznych. Są też wskazane okresowe kontrole czynności wątroby. Suplementowanie żywności beta-karotenem możemy stosować przy dolegliwościach skórnych (trądzik, egzemy, łuszczyca) oraz podczas gojenia się ran pooperacyjnych.

Zalecenia kuracji beta-karotenem

Zaleca się je też chorym na astmę, zapalenie oskrzeli, ospę wietrzną, odrę i świnkę. Beta-karoten pomaga w zwalczaniu chorób oczu, korzystnie oddziałuje również podczas zwykłego przeziębienia czy kataru. Przedawkowanie witaminy A może być niebezpieczne dla zdrowia, ale nadmiar beta-karotenu nie grozi nazbyt przykrymi konsekwencjami. Organizm przetwarza go bowiem tylko tyle, ile potrzebuje, resztę zaś wydala z kałem. Jeśli ktoś przyjmuje zbyt duże dawki tej prowitaminy, może spodziewać się co najwyżej lekkiej biegunki. Dlatego bezpieczniej jest przyjmować beta-karoten niż witaminę A.
 
Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 7
Gości: 0
Roboty: robot Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot, crawl Bot, spider Bot, robot Bot