Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Dieta zgodna z grupą krwi

Grupa krwi ma znaczenie w wyborze diety. Doskonale wiemy, że pożywienie, które jednemu człowiekowi przynosi pożytek, dla innego może być szkodliwe. Ludzie różnią się od siebie pod względem fizycznym i różnie reagują na poszczególne dary natury. Faktem jest, że nie istnieje żaden cudowny jadłospis, który byłby dobry dla wszystkich, nie wspominając już o różnych upodobaniach smakowych. 

Wydaje się oczywiste, że skuteczną dietę należy ustalać na podstawie indywidualnych uwarunkowań fizycznych i psychicznych, dlatego też optymalnych diet powinno być tyle, ile jest ludzi.
 
a drop of blood
 
Okazuje się jednak, że u poszczególnych osób można odnaleźć pewne prawidłowości psychosomatyczne - również takie, które dotyczą skłonności kulinarnych oraz reakcji organizmu na różne rodzaje pożywienia. Takie cechy występują między innymi w obrębie grup krwi, które wyszczególniono w ludzkiej populacji. W przypadku ustalania genetycznych uwarunkowań dietetycznych krew ma duże znaczenie, ponieważ jest fundamentalnym nośnikiem wszelkich substancji odżywczych w organizmie - absorbuje, transportuje i rozprowadza po całym ciele wszystko to, co trafia do niego w postaci pożywienia.
 
Obecnie rozróżniamy cztery podstawowe grupy krwi - 0, A, B oraz AB. Każda z nich związana jest z genetyczną strukturą człowieka i jako taka odpowiada za uwarunkowania osobnicze, decydujące o tym, jacy jesteśmy. Grupa krwi jest jednym z głównych czynników stanowiących o sposobie funkcjonowania organizmu. Od tego, jaką mamy grupę krwi, w znacznym stopniu może zależeć zdrowie i dobre samopoczucie, ponieważ wpływa ona na poziom energii, wytrzymałość i odporność, podatność na choroby, a nawet upodobania i charakter.
 
Grupa krwi może mieć zasadnicze znaczenie dla wyboru diety, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że jest ona jednym z czynników decydujących o naszej witalności, apetycie, sprawności funkcjonowania metabolizmu czy skuteczności spalania kalorii. Żeby dobrze zrozumieć powiązania grupy krwi z dietą, należałoby się cofnąć do przeszłości. Poszczególne grupy krwi wyłaniały się w wyniku mutacji wymuszonych przez zmiany środowiskowe.
 
Za najstarszą uważa się grupę krwi 0, typową dla myśliwych-zbieraczy. Uważa się, że tę grupę krwi miała niegdyś większość ludzi - może nawet wszyscy. Nieco późniejszą jest grupa krwi A, która rozwinęła się dopiero wraz z nastaniem społeczności rolniczej. Z kolei powstanie grupy B wiąże się z migracją koczowniczych ludów Azji w chłodne rejony północnej półkuli. Wreszcie grupa AB jest właściwie mieszanką dwu ostatnich i wyłoniła się w wyniku adaptacji do współczesnych warunków.
 
Jasne jest, że wraz ze stylem życia w przeszłości - na przykład w zależności od tego, czy człowiek był myśliwym, czy rolnikiem - zmieniały się jego zapotrzebowania dietetyczne. Ruchliwy myśliwy potrzebuje więcej wysokokalorycznego pożywienia, takiego jak mięso, natomiast rolnik, prowadzący osiadły tryb życia, potrzebuje lżejszego, ale różnorodnego pokarmu.
 
Grupy krwi są pewną genetyczną spuścizną, jaką otrzymaliśmy po przodkach. Oczywiście wiele nas dzieli od ludzi żyjących w zamierzchłej przeszłości i nie sposób dziś zostać myśliwym-zbieraczem. Wciąż jednak mnóstwo cech pierwotnych wpływa na nas i nas kształtuje. Ewolucyjny rozwój grup krwi dla ludzi żyjących współcześnie powinien po prostu oznaczać konieczność dostosowania sposobu odżywiania się do zapisanego w naszych genach wzorca.

Grupa krwi 0 była typowa dla wojowniczych łowców-zbieraczy. Również współcześnie osoby z tą grupą krwi są bardzo energiczne i silne, mają odporny układ pokarmowy i aktywny układ immunologiczny, jednocześnie wydajny i skuteczny metabolizm pozwala im przetworzyć pożywienie w znaczną ilość energii. Osoby takie mają dużą wytrzymałość i wrodzoną umiejętność radzenia sobie ze stresem oraz zdolność do dużego wysiłku fizycznego. Jednocześnie gorzej znoszą zmiany w otoczeniu, również zmiany dietetyczne.
 
Typową dietą grupy 0 jest dieta wysoko-proteinowa, bogata zwłaszcza w proteiny zwierzęce, ale tylko przy prowadzeniu dużej aktywności fizycznej, pozwalającej na spalenie nadmiaru kalorii. Współcześnie zaleca się zastępowanie ciężko strawnego czerwonego mięsa drobiem. Wskazane są prawie wszystkie ryby i ewentualnie owoce morza. Zastępczym źródłem protein mogą też być orzechy. Poza tym zaleca się spożywanie dużej ilości niektórych warzyw i owoców, a także przypraw wspomagających metabolizm i trawienie. Unikać natomiast należy produktów mlecznych, zbożowych, makaronów i używek.

Produkty zalecane i niewskazane w grupach krwi

Produkty zalecane w grupie krwi 0


  •     baranina, cielęcina, wołowina, wątroba, serce, kurczak, indyk, dzikie ptactwo;
  •     łosoś, dorsz, halibut, makrela, pstrąg, sardynka, sola, szczupak, tuńczyk;
  •     orzechy włoskie, migdały, pestki dyni i słonecznika, olej z oliwek i siemienia lnianego;
  •     brokuły, cebula, dynia, karczochy, pietruszka, por, rzepa, szpinak, chrzan, czosnek, papryka;
  •     śliwki, arbuzy, banany, figi, brzoskwinie, porzeczki, czereśnie, wiśnie, winogrona, cytrusy, melony.
 

Produkty niewskazane w grupie krwi 0

 
  •  wieprzowina, gęś, szynka, boczek, łosoś wędzony, ośmiornice, kalmary, kawior;
  •  mleko, jogurt, kefir, wszystkie sery (z wyjątkiem koziego, sojowego i feta);
  •  fasola i soczewica, bakłażany, ziemniaki, kapusta, kalafiory, oliwki, pieczarki
  •  kiełki i płatki z pszenicy, otręby, pieczywo wieloziarniste, pszenne, grzanki;
  •  mąka biała, makarony;
  •  orzechy kokosowe, truskawki, rabarbar, jeżyny.

Grupę krwi A można w uproszczeniu nazwać wegetariańską. Była ona typowa dla rolnika, żywiącego się płodami ziemi. Metabolizm osób z tej grupy jest właściwie przeciwieństwem metabolizmu myśliwego. Jednocześnie mają one bardziej wrażliwy przewód pokarmowy, ale łatwiej adaptują się do warunków życia osiadłego. Osobom takim potrzebne jest pożywienie urozmaicone, naturalne, w przeważającej części roślinne. Co więcej, powinno ono być jak najbardziej ?czyste" -świeże i nieprzetworzone.
 
Wbrew modzie na wysokoproteinową ?szybką" kuchnię, osoby z grupą A powinny starać się wyeliminować ze swojej diety mięso - właściwie jedynym dozwolonym dla nich wyjątkiem jest mięso kurczaka i indyka. Unikać należy również egzotycznych owoców morza i wędzonych ryb. Nie zaleca się też produktów pełnomlecznych i tłuszczów. Dietę natomiast dobrze uzupełnią orzechy, produkty zbożowe i oczywiście warzywa i owoce. Przyprawy należy dobierać tak, by wzbogacały smak potraw i wzmacniały organizm, ale nie można przesadzać z ostrymi dodatkami do potraw.

Produkty zalecane w grupie krwi A


  •      kurczak, indyk, łosoś, makrela, pstrąg, sardynka, szczupak, ślimaki;
  •      orzechy włoskie, orzeszki ziemne, pestki dyni i słonecznika, migdały, kasztany;
  •      fasola (z wyjątkiem czerwonej), brokuły, cebula, marchew, pietruszka, rzepa, ogórki, bambus, szpinak, sałata, karczochy, szparagi, chrzan, czosnek;    
  •      cytryny, jagody, grejpfruty, jeżyny, maliny, morele, wiśnie, śliwki;
  •      gryka, jęczmień, owies, otręby, mąka żytnia;
  •      produkty sojowe, olej z oliwek i siemienia lnianego;
  •      musztarda, kawa, herbata zielona, czerwone wino.

Produkty niewskazane w grupie krwi A


  •  mięso czerwone, dziczyzna, geś, kaczka, podroby, serce, wątroba;
  •  łosoś wędzony, krewetki, kalmary, kraby, mule, ostrygi, ośmiornice, raki, sola, śledź, węgorz, żaby;
  •  mleko, lody, sery żółte i niektóre białe, orzeszki pistacjowe;
  •  pszenica, skrobia, chleb pszenny, pumpernikiel, mąka biała;
  •  pieczarki, bakłażany, czerwona kapusta, papryka, pomidory, ziemniaki, oliwki;
  •  banany, mango, melony, orzechy kokosowe, rabarbar.

Grupa krwi B wykształciła się u plemion koczowniczych. Osoby mające tę grupę są zwykle zrównoważone, silne, z wytrzymałym układem odpornościowym i tolerancyjnym układem pokarmowym. Poleca się im spożywanie w rozsądnej ilości dziczyzny, przy jednoczesnej rezygnacji z innego mięsa - również drobiu! Doskonałą alternatywą dla mięsa są ryby, a także produkty mleczne. Można też dowolnie stosować ostre przyprawy, takie jak curry i imbir.

Produkty zalecane w grupie krwi B


  •      dziczyzna, ryby, sery, mleko, kefir, jogurt;
  •      owies, proso, ryż dmuchany, otręby ryżowe, mąka z owsa, mąka ryżowa:
  •      brokuły, kalafiory, bakłażany, kapusia, marchew, pasternak, papryka, ziemniaki;
  •      banany, ananasy, winogrona, papaja, śliwki.    

Produkty niewskazane w grupie krwi B


  •  wieprzowina, kaczka, gęś, kurczak, ostrygi, ośmiornice, raki, krewetki, małże;
  •  jęczmień, gryka, otręby pszenne, żyto, chleb żytni, obwarzanki, dziki ryż, mąka pszenna i żytnia;
  •  awokado, dynia, karczochy, rzodkiewki, oliwki, kukurydza;
  •  granaty, orzechy kokosowe, rabarbar, opuncja.

Najmłodsza grupa krwi AB występuje zaledwie u kilku procent populacji. Łączy ona pewne cechy grup A i B. Na przykład wiele produktów szkodliwych dla osób z tymi grupami krwi nie nadaje się też dla ludzi z grupą AB, którzy cechują się nieco większą witalnością niż osoby z grupą krwi A, ale mają równie wrażliwy przewód pokarmowy. Zaleca się im tylko nieliczne mięsa, niektóre owoce morza, poza tym nabiał i orzechy. Nie poleca się tłuszczu i nadmiernej ilości przypraw oraz używek.

Produkty zalecane w grupie krwi AB


  •      baranina, jagnięcina, indyk, królik, bażant, większość ryb, ślimaki, kawior;
  •      jogurt, kefir, kwaśna śmietana, mleko owcze, sery feta;
  •      kasztany, orzechy włoskie, orzeszki ziemne;
  •      fasola, buraki, brokuły, kalafiory, kapusta, ogórki, pietruszka, seler;
  •      ananasy, cytrusy, śliwki, winogrona, czereśnie, wiśnie, żurawina;
  •      owsianka, proso, otręby, ryż dmuchany, chleb sojowy, chleb żytni, ryż, makarony.

Produkty niewskazane w grupie krwi AB


  •  wołowina, wieprzowina, kurczak, ryby białe, krewetki, małże, kraby, żaby;
  •  masło, lody, produkty pełnomleczne, tłuste sery;
  •  orzechy laskowe, pestki dyni i słonecznika, mak, kasza gryczana;
  •  awokado, karczochy, papryka, rzodkiewki, oliwki, kukurydza;
  •  banany, granaty, mango, orzechy kokosowe, gruszki.

Nasz jadłospis dyktowany jest w znacznej mierze przez zwyczaje kulturowe, nawyki wyniesione z domu, tradycje kuchni lokalnej. Grupa krwi, genetyczna matryca, determinuje nas jednak znacznie silniej niż kultura czy geografia. Warto przynajmniej w pewnej mierze poddać się naszej naturze i zaspokoić jej głód.
 
Dziś nikt z nas nie zawraca sobie głowy dostosowywaniem diety do grupy krwi, jednak ze względu na bogactwo dostępnych darów natury nie musi to być bardzo uciążliwe. Tym bardziej że wiele produktów niewskazanych dla danych grup krwi ma swoje zamienniki. Wszystko zależy od tego, czy zechcemy zrobić pierwszy krok ku temu, by żyć w zgodzie z naszymi naturalnymi predyspozycjami, czy też wybierzemy łatwiejszą drogę ulegania niekoniecznie dobrym przyzwyczajeniom.
 

Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 4
Gości: 1
Roboty: crawl Bot, robot Bot, robot Bot