Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

TRAN | leczenie awitaminoz A i D, krzywicy i chorób krążenia

TRAN - ZDROWIE I WITAMINY

Tran jest tłuszczem pochodzącym z ryb i ssaków morskich. W trakcie pozyskiwania poddawany jest zabiegom odwadniania, dodaje się też do niego przeciwutleniacze w celu zabezpieczenia tłuszczu przed zjełczeniem. Występuje w postaci ciekłej i ma charakterystyczny zapach. 
 
Tran stosowany jest w leczeniu awitaminoz A i D, krzywicy oraz chorób układu krążenia. 
 
Cod liver oil.

W XIX stuleciu głównym dostarczycielem tranu była Islandia. Ówcześnie wykorzystywano go do oświetlania dużych miast. W tamtym okresie cały Londyn był oświetlony latarniami wypełnionymi tranem (islandzka nazwa tranu - lysi pochodzi od słowa ljos, czyli światło). Początkowo był stosowany tylko w medycynie ludowej Skandynawii. Na północy również współcześnie wykorzystuje się go jako tłuszcz jadalny. Dla przeciętnego Norwega jest składnikiem codziennego jadłospisu, dzięki czemu organizm skutecznie broni się przed przeziębieniem i infekcjami.
 
Pożywne, norweskie śniadanie składa się z kanapki i łyżki tranu.

Zdrowotne właściwości tranu wynikają przede wszystkim ze szczególnej kompozycji nienasyconych kwasów tłuszczowych (m.in. EPA, DHA) występujących w postaci glicerydów oraz zawartości witamin A, D i E. Te składniki mają wpływ na prawidłowe funkcjonowanie organizmu w różnym wieku, ze szczególnym uwzględnieniem osób, które wykonują intensywną pracę umysłową lub fizyczną.

Oprócz wymienionych komponentów tranu należy zwrócić uwagę na znajdujące się w nim alkoksyglicerole, będące estrami alkoholu selachylowego, chimylowego i batylowego. W organizmie występują w szpiku kostnym, wątrobie, śledzionie, krwinkach czerwonych oraz w pokarmie kobiecym. Alkoksyglicerole mogą mieć działanie przeciwnowotworowe i wspomagające układ odpornościowy. Tran chroni także przed skutkami palenia tytoniu.
 
Badania przeprowadzone na ludności zamieszkującej Skandynawię i Grenlandię potwierdzają, że wysokie spożycie ryb oraz mięsa z wieloryba lub fok zapobiega chorobom krążenia i nowotworom płuc. Stwierdzono także pozytywne oddziaływanie tranu w leczeniu sklerozy i zapobieganiu osteoporozie.

TRAN ZAWIERA:

  •  witaminę A;
  •  witaminę D;
  •  witaminę E;
  •  wielonienasycone kwasy tłuszczowe;
  •  jod.

Witamina A w tranie 

Witamina A występuje w tranie w postaci retinolu - biologicznie czynnej witaminy, która nie rozpuszcza się w wodzie. Jej pozytywne działanie w organizmie potęguje dieta o niskiej zawartości tłuszczu. Nie szkodzi jej wysoka temperatura, natomiast bardzo źle wpływa na nią jełczenie produktu, w którego skład wchodzi. Zapasy witaminy A organizm przechowuje w wątrobie, jednak jej nadmiar jest toksyczny. Objawia się on pękaniem i krwawieniem warg, swędzeniem skóry, wysuszeniem włosów i bolesnymi obrzmieniami w okolicy kości długich.
 
Zdumiewające jest to, że witamina A ma tak wszechstronny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Bierze udział prawie we wszystkich zasadniczych jego funkcjach, jest potrzebna dla zachowania zdrowego wyglądu skóry i cery, dobrego wzroku oraz do prawidłowego funkcjonowania gruczołów płciowych.

Witamina D w tranie 

W tranie znajduje się także witamina D, która pobudza wchłanianie wapnia i fosforu oraz zapobiega nadmiernemu wydalaniu tych pierwiastków z moczem. Ma wpływ nie tylko na prawidłowe kształtowanie się kości u dzieci i dorosłych oraz na odpowiednią ich gęstość, ale także stan naszego uzębienia. Decyduje też o dobrym stanie kostek ucha wewnętrznego - bez wystarczającej ilości wapnia, którego wchłanianie ułatwia, stają się one porowate i mało sprawne. Niedobór tej witaminy jest przyczyną krzywicy.

Witamina E w tranie 

Witamina E (tokoferol) występuje w co najmniej ośmiu odmianach o podobnych właściwościach przeciwutleniających. Chroni struktury komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników i aktywnymi nadtlenkami lipidowymi. Do wytworzenia wolnych rodników prowadzi powszechny w organizmie proces - utlenianie. Powstają także pod wpływem napromieniowania lub działania niektórych substancji środowiskowych. Witamina E jako przeciwutleniacz zmniejsza skutki działania wolnych rodników. Ponadto chroni czerwone krwinki oraz komórki płucne. Zapobiega powstawaniu miażdżycy tętnic. Badania wykazują wśród kobiet przyjmujących codziennie produkty zawierające dużą dawkę miny E (tran, kiełki pszenicy i soi, zielone warzywa, jaja i wątroba) odsetek chorób serca zmniejsza się o 41 %.

Jod w tranie

Bardzo ważnym składnikiem tranu jest jod - jeden z najlepszych katalizatorów utleniających, sprzyjający tkankowemu spalaniu produktów spożywczych (niespalone produkty gromadzą się w ustroju w postaci niepożądanego tłuszczu i toksyn). Ciało dorosłego człowieka zawiera śladowe ilości jodu (20-50 mg). Z tego 8 mg znajduje się w tarczycy, która zużywa ten pierwiastek do budowy swoich hormonów.
 
Tyroksyna hormon, który tarczyca wydziela - w 50 % składa się z jodu. Biorąc pod uwagę małą masę tarczycy (0,5% masy ciała), widać, jak znaczne jest stężenie jodu w tym gruczole. Spożywanie tranu zaleca się w leczeniu nadczynności tarczycy, czyli nadmiernym wydzielaniu tyroksyny, co objawia się przede wszystkim powiększeniem gruczołu (wole). Osoby cierpiące na nadczynność mają kłopoty z bezsennością, szybko się pocą, są nadpobudliwe i chudną. W takich przypadkach tran powinien być składnikiem diety wysokokalorycznej, ze zwróceniem szczególnej uwagi na dostarczanie organizmowi witamin C i B-complex.
 
Utratę jodu powoduje picie chlorowanej wody i spożywanie nadmiaru soli, ponieważ grupę chlorowców - w tym także jodu - charakteryzuje prawo wypierania pierwiastków o większej masie atomowej przez pierwiastki o mniejszej masie. Efektem braku jodu w wodzie i w pokarmach jest jeszcze jedno schorzenie - wole nagminne. W takich przypadkach piciu tranu powinno towarzyszyć dodawanie do spożywanej soli jodku potasowego (10 mg jodku potasowego na 1 kg soli). Tran najczęściej kojarzy się nam z wielorybami, ale współcześnie wytwarzany jest głównie z ryb.
 
Ryby morskie są źródłem bardzo cennych olejów (olej z wątroby dorsza i halibuta stanowi bardzo ważne uzupełnienie pożywienia). Bez wątpienia najbardziej wartościowym składnikiem ryb są nienasycone kwasy tłuszczowe, a przede wszystkim kwasy omega-3, które rzadko występują w innych produktach. Najwięcej powyższych kwasów - chroniących przed chorobami układu krążenia - zawierają hodowlany łosoś i pstrąg, a także śledź i makrela.

Systematyczne spożywanie niewielkich ilości ryb (około 200 g tygodniowo) zmniejsza ryzyko zawału serca i choroby wieńcowej. W związku z tym warto pomyśleć o wzbogaceniu naszego jadłospisu w ryby, które nie tylko są zdrowe i nisko kaloryczne (100 g tłustej ryby ma prawie o połowę mniej kalorii niż chudy, duszony schab), ale także lekkostrawne. Dodajmy, że 100 g ryby pokrywa prawie połowę dziennego zapotrzebowania organizmu na białko. O wzbogaceniu jadłospisu w ryby muszą pamiętać kobiety ciężarne, ponieważ jest to niezmiernie ważne dla rozwoju płodu. Bardzo często zaleca się spożywanie ryb w złym samopoczuciu, ponieważ zawieraj sporo witaminy B12 odpowiedzialnej za dobry nastrój.
 
UWAGA!

Osoby z niedoborem witaminy K oraz zażywające leki przeciwzakrzepowe nie powinny przyjmować dużych ilości tranu.
 

Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 7
Gości: 1
Roboty: robot Bot, robot Bot, robot Bot, crawl Bot, spider Bot, Google Bot