Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Weganizm jako dieta

Weganizm to całkowite odrzucenie pokarmów pochodzenia zwierzęcego, włącznie z mlekiem, jego przetworami i jajkami, oraz wyeliminowanie z codziennego jadłospisu żółtych i topionych serów, dzięki czemu do organizmu nie trafiają chemiczne stabilizatory, utrwalacze i konserwanty. Weganizm wyklucza też spożywanie alkoholu, kawy, herbaty, a także kakao, ponieważ utrudniają one przyswajanie białka, oraz cukru, który wypłukuje z organizmu magnez i żelazo.

Fasolka szparagowa, deska do krojenia

Orzechy są niezbędnym elementem diety wegan, ponieważ dostarczają mikroelementów, witamin oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Dieta wegan, oparta na surowcach pochodzenia roślinnego, musi być wyjątkowo bogata w białko, wapń, żelazo, kwas foliowy i witaminy z grupy B, które w dużych ilościach są dostarczane w spożywanym mięsie. Dieta wegan jest oparta na czterech grupach pokarmowych: warzywach, zbożach, owocach i nasionach. 

Przeprowadzana jest zgodnie z zasadą mówiącą, że organizm człowieka jest najlepiej przystosowany do przyjmowania pokarmów zasadowych, które powinny stanowić 80% pożywienia (tymczasem przeciętny człowiek spożywa ponad 90% pokarmów w formie kwasowej - mięso, potrawy gotowane, pieczone lub konserwowane). W związku z tym, że najwięcej aminokwasów niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania organizmu zawierają białka zwierzęce, należy spożywać jak najwięcej produktów dostarczających białka, aby wyrównać jego ewentualny niedobór.

Do najważniejszych produktów zawierających białko roślinne należą orzechy, rośliny strączkowe i zboża. Orzechy są wysokokaloryczne (100 g zawiera 550 kcal). Dostarczają wielu mikroelementów, takich jak: fosfor, żelazo miedź i potas.

Orzechy włoskie, ziemne i laskowe są bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe potrzebne do normalnego wzrostu i rozwoju tkanki (ich dzienne spożycie powinno wynosić około 85 g) i obniżenia poziomu cholesterolu. Stanowią bardzo cenne źródło witaminy E oraz tiaminy i niacyny (witamin z grupy B szczególnie potrzebnych do spalania glukozy w komórkach).

Orzechy włoskie
Jednak białka roślinne, pomimo że są przyswajane przez organizm w prawie stu procentach, nie dostarczają pełnej gamy aminokwasów niezbędnych organizmowi do budowy własnych białek. W związku z tym, przygotowując posiłki należy łączyć orzechy z ziarnami zbóż, nasionami soi i soczewicy.Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

Co weganie przyrządzają z soi?, Wegańska dieta

  •  kotlety;    
  •  majonez i olej;
  •  parówki;    
  •  mąkę:
  •  mleko i śmietanę;    
  •  kawę;
  •  ser;    
  •  orzeszki.


Soja jest podstawą kuchni wegańskiej. Jest to produkt bezglutenowy, który podwyższa odporność organizmu i ma właściwości przeciwmiażdżycowe. Stanowi doskonały substytut mięsa, ryb i nabiału. W jej ziarnach znajduje się bardzo cenne białko zawierające komplet egzogennych aminokwasów, które nie są wytwarzane przez organizm i muszą być dostarczane wraz z pokarmem.

Białko sojowe jest cenniejsze od zwierzęcego, ponieważ nie powoduje dużej utraty wapnia z moczem. Za takie działanie jest odpowiedzialny jego skład aminokwasowy, a konkretnie mniejsza zawartość aminokwasów siarkowych. Poza tym soja jest bogatym źródłem witamin z grupy B, skrobi i lecytyny. Natomiast soczewica, a szczególnie jej zielone i brązowe odmiany, zawiera dużo selenu, który podobnie jak witamina E ma właściwości przeciwutleniające.

Wapń, który w normalnym trybie odżywiania organizm uzyskuje z mleka zwierzęcego, w diecie wegan jest dostarczany z sezamem (1/2 szklanki sezamu zawiera 870 mg wapnia -1 szklanka mleka to 300 mg) albo przez dodanie do ciasta na placki mąki z pełnego przemiału. Jednak w codziennym jadłospisie mleko krowie jest zastępowane przede wszystkim mlekiem sojowym, które otrzymujemy z namoczonych w wodzie, a następnie rozdrobnionych ziaren sojowych.

Weganizm wyklucza picie mleka pochodzenia zwierzęcego także względu na zawartość laktozy - cukru mlekowego, który jest bardzo źle tolerowany przez organizm. W weganizmie bardzo dużą wagę przywiązuje się do przyswajania przez organizm danej substancji odżywczej oraz łączenia poszczególnych składników dania w taki sposób, aby ułatwić organizmowi wchłanianie mikroelementów jakie zawiera.

Wprowadzając do organizmu wapń, dobrze jest uzupełnić posiłek o produkty zawierające fosfor, czyli przede wszystkim fasolę, płatki owsiane i kiełki, które są jak witaminowe pastylki podarowane przez naturę. Istotne znaczenie dla wchłaniania wymienionych mikroelementów ma ich stosunek w pożywieniu. Uważa się, że powinien wynosić 1:1. Z drugiej strony zbyt duże spożycie fosforu, spowodowane na przykład piciem nadmiernej ilości napojów orzeźwiających, może spowodować wydalanie wapnia.

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama




Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 4
Gości: 0
Roboty: robot Bot, crawl Bot, robot Bot, robot Bot

Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej
Add comment

Dodaj komentarz

(przeładuj obrazek)