Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Sól i cenne mikroelementy

Sól to prosty związek chemiczny NaCl, czyli chlorek sodu.  Zawiera ona cenne mikroelementy: oprócz podstawowych sodu i chloru, także magnez, miedź, cynk, potas, selen, wapń i żelazo, a nawet śladowe ilości złota. Najczęściej używana w domu jest sól kuchenna, czyli czysty chlorek sodu uzyskany po oczyszczeniu soli kamiennej.

Sól 

W Polsce sprzedawana jest jodowana sól kuchenna, czyli dodatkowo wzbogacana jodem. Sól jest niezbędnym składnikiem naszego organizmu - nasze łzy, pot, krew i płyny ustrojowe są słone. Jej główny składnik - sód jest odpowiedzialny za wiele czynności w naszym ciele i jest pierwiastkiem niezbędnym do życia. Często tracimy go w czasie upałów lub przy wzmożonym wysiłku fizycznym, gdyż jest wydalany razem z potem. Pozbywamy się go również, kiedy mamy biegunkę, wymioty czy wysoką temperaturę.

Sól używana w umiarkowanych ilościach pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu.
Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

OBJAWY NIEDOBORU SOLI

  • osłabienie fizyczne; 
  • gorsza kondycja psychiczna;
  • podatność na stres, apatię i choroby;
  • bóle głowy i mięśni, zaburzenia łaknienia, nudności i zakłócenia w pracy serca;
  • odwodnienie organizmu.

Co powoduje nadmiar soli

  • zakłócenie gospodarki mineralnej organizmu, czyli wypłukanie magnezu i potasu;
  • podwyższenie ciśnienia tętniczego;
  • miażdżycę i udar mózgu, gdyż zakłóca zaopatrzenie mózgu w tlen;
  • niekorzystny wpływ na nerki;
  • niewydolność krążenia;chorobę wieńcową i zawał serca;
  • obrzęki, ponieważ zatrzymuje wodę w organizmie;
  • rozwój stanów przedrakowych;
  • zwiększone wydzielanie kwasów żołądkowych;
  • nadmierne wydalanie wapnia i pogłębienie osteoporozy.

Sól właściwości lecznicze

SÓL STOSOWANA ZEWNĘTRZNIE
Sól jako środek konserwujący stosowana jest w przemyśle spożywczym i przetwórstwie domowym; sól kąpielowa pielęgnuje ciało i regeneruje organizm, używana jest także w chorobach skóry (łuszczyca). Należy zdawać sobie sprawę ze szkodliwości nadmiernego solenia. Przeciętnie na dobę spożywamy jej około 16 g, podczas gdy nasz organizm potrzebuje tylko 1,2-2,4 g na dobę. 

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, aby osoby zdrowe w ciągu dnia spożywały nie więcej niż 7-8 g, czyli płaską łyżeczkę do herbaty. Mający problemy zdrowotne z układem krążenia i nadwagą powinni używać jej jeszcze mniej. Złotym środkiem jest używanie soli z umiarem. I nie chodzi tu tylko o doprawianie nią potraw, ale pamięć, że znajduje się ona prawie we wszystkim, co jemy: w serze, chlebie, herbatnikach i płatkach śniadaniowych. 

Najlepszym sposobem jest ograniczenie dosypywania jej do dań w kuchni i przy stole. Zamiast soli możemy używać mieszanek ziołowych, świeżych ziół lub przypraw korzennych. Aromat potraw wzmocnią: estragon, czosnek, oregano oraz majeranek. Naturalny smak dań możemy zachować dzięki przyrządzaniu posiłków na parze, w kuchence mikrofalowej lub gotując w niewielkiej ilości wody.

SÓL STOSOWANA WEWNĘTRZNIE
Sól zapewnia prawidłową gospodarkę wodno-elektrolitową; zawarte w soli pierwiastki są niezbędne do prawidłowej przemiany materii; utrzymuje wodę wewnątrz komórek; uczestniczy w przewodzeniu impulsów nerwowych; pobudza pracę mięśni szkieletowych i mięśnia sercowego; wpływa na ciśnienie tętnicze krwi.
 
 Photo credit: David Kracht / Foter / CC BY-NC-SA

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 6
Gości: 1
Roboty: crawl Bot, robot Bot, Google Bot, robot Bot, robot Bot