Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Dieta bioskładnikowa

Dieta na odchudzanie i... dobry humor

Dieta bioskładnikowa ma działanie podobne do głodówki, dlatego nie powinna trwać dłużej niż siedem dni. W ciągu tygodnia stosowania diety tracimy trzy kilogramy. W tym czasie dostarczamy organizmowi dużą dawkę substancji, które wspomagają spalanie tłuszczu i eliminują nadmiar wody z organizmu, co powoduje, że czujemy się i wyglądamy znacznie lepiej, ponieważ organizm oczyszcza się z toksyn.
 
 
 
Z tego względu dobrze jest równolegle ze stosowaniem diety wykonywać zabiegi pielęgnacyjne skóry oraz regularnie ćwiczyć. Pamiętajmy jednak, aby zbytnio nie forsować organizmu. Zabronione jest picie alkoholu oraz kawy, a także solenie potraw. Sól można zastąpić świeżymi ziołami, a kawę - sokiem z pomarańczy i wodą mineralną. W diecie bioskładnikowej nie jest istotne, ile dziennie spożywamy kalorii. 

Ważne jest natomiast, ile danego dnia dostarczymy organizmowi konkretnego składnika (jodu, potasu czy witaminy C), którego zadaniem jest wzmocnienie efektu odchudzania przez wymuszenie szybszej przemiany materii. Jeżeli zależy nam na utracie większej liczby kilogramów, lepiej jest zrobić co najmniej tygodniową przerwę po pierwszych siedmiu dniach diety i następnie powtórzyć cykl.

Pierwszy dzień diety  

Pierwszego dnia diety dostarczamy organizmowi jodu. Jako składnik odżywczy został odkryty w organizmach żyjących w morzu dopiero na początku XIX wieku. Jest pierwiastkiem, który bierze udział w produkcji hormonów tarczycy: tyroksyny i trójjodotyroniny. Hormony te regulują metabolizm oraz pracę układu nerwowego, mięśniowego i krążenia. Poza tym tyroksyna reguluje temperaturę ciała. Małe spożycie jodu jest równoznaczne z niedoczynnością tarczycy i zaburzeniem rozrodczości.
 
Najlepszym źródłem jodu są algi, ryby morskie i owoce morza. Dlatego podczas pierwszego dnia diety zaleca się picie szklanki naparu z alg na śniadanie oraz na kolację (menu uzupełniamy jabłkami, kiwi lub dowolnymi owocami sezonowymi).
 

Algi stosuje się w następujących dolegliwościach:
  •     schorzeniach układu nerwowego;
  •     chorobach wątroby i nerek;
  •     bronchicie;
  •     dolegliwościach woreczka żółciowego;
  •     żółtaczce zakaźnej;
  •     leczeniu żołądka i jelit;
  •     zaparciach;
  •     anemii;
  •     egzemie.
 
Algi, czyli morskie glony, kryją w sobie bogactwo mikro- i makroelementów. Oprócz jodu zawierają brom, wapń, żelazo, magnez, miedź i cynk oraz kwasy nukleinowe. Są one tym cenniejsze, że występują w postaci związków łatwo przyswajanych przez organizm. Algi sprzyjają aktywności systemu immunologicznego organizmu i między innymi pomagają niszczyć komórki rakowe. Obniżają poziom cholesterolu i cukru we krwi oraz wiążą wolne rodniki.
 
Natomiast na obiad w pierwszym dniu diety zalecana jest ryba morska - najlepiej dorsz, ponieważ wśród ryb morskich zawiera najwięcej jodu (110 mg/100 g). Oczywiście nie można ryby smażyć! Zaleca się jej duszenie albo pieczenie w folii. Należy dodać, że powyższe produkty są jedynym naturalnym źródłem jodu, ponieważ zawartość tego pierwiastka w owocach, warzywach czy produktach zbożowych jest zmienna i zależy od miejsca uprawy i hodowli. 

W trakcie pierwszego dnia diety nie należy spożywać roślin krzyżowych, a więc kapusty, kalafiora, brukselki, soi i rzepy, ponieważ zawierają czynniki wolotwórcze, ograniczające przyswajanie jodu przez organizm.

Drugi dzień diety 

Drugiego dnia dostarczamy organizmowi potasu, który podobnie jak sód i chlor ma duże znaczenie w gospodarce wodno-elektrolitowej ustroju. Odgrywa istotną rolę w zachowaniu równowagi osmotycznej i objętości płynów ustrojowych, a także wpływa na funkcje enzymów komórkowych. Najwięcej znajduje się go w produktach żywnościowych pochodzenia roślinnego. 

Z samego rana sporządzamy koktajl warzywny, który dzielimy na trzy porcje i spożywamy zamiast posiłków. Do jego przygotowania potrzebujemy: 150 g szpinaku, pęczka natki pietruszki, 3 łodyg selera naciowego, 6 marchewek, 1 łyżki oleju z kiełków pszenicy.
 
Wszystkie składniki miksujemy i dodajemy posiekany, obrany ze skórki pomidor oraz łyżkę świeżej bazylii. Najważniejszym składnikiem koktajlu jest szpinak, ponieważ jest jarzyną wielowitaminową, działa przeciwanemicznie, dezynfekująco i odmładzająco. Ponadto oczyszcza przewód trawienny i zawiera cholinę, która reguluje odkładanie się tłuszczu w całym organizmie. Seler natomiast działa wzmacniająco, poprawia przemianę materii, pracę nerek i wątroby.

Trzeci dzień diety

Trzeciego dnia przygotowujemy koktajl mleczny, który również pijemy 3 razy dziennie. Przygotowujemy go z 2 bananów i 1 litra mleka o zawartości tłuszczu 1,5%. Po zmiksowaniu bananów i połączeniu ich z mlekiem, koktajl uzupełniamy dodatkową ilością mleka (najlepiej 1,5 litra). Ponadto możemy zjeść 2 banany. Pijąc koktajl, wzbogacamy organizm w serotoninę, która ma działanie antydepresyjne, pobudza perystaltykę jelit i podnosi ciśnienie krwi.

Czwarty dzień diety  

Czwartego dnia dla przyspieszenia przemiany materii jemy szparagi. Na śniadanie przygotowujemy sałatkę z 4 ugotowanych zielonych szparagów i pomidora. Na obiad zjadamy szparagowe risotto - 3 łyżki ryżu zalewamy gorącą wodą, dodajemy pokrojone szparagi, mieszamy i stawiamy na wolnym ogniu. 

Gotujemy 20 minut, dolewając wody -  ryż musi być całkowicie zanurzony w płynie. Na kolację przyrządzamy krem ze szparagów - po prostu je miksujemy i dodajemy ulubione przyprawy. Szparagi możemy zastąpić brokułami, kalafiorem lub kalarepką. 

Piąty dzień diety 

Piątego dnia łagodzimy uczucie głodu. Ten kolejny dzień diety upływa pod znakiem ziemniaka, który dostarcza organizmowi dużo energii. Na śniadanie spożywamy duży ziemniak, ugotowany w mundurku, ponieważ zachowuje wtedy wszystkie cenne składniki i jest łatwo strawny. Możemy do niego dodać łyżkę koperku lub szczypiorku. 

Przygotowując obiad, składniki odżywcze zawarte w ziemniaku uzupełniamy produktami nabiałowym na przykład łyżką chudego jogurtu wymieszaną z łyżką chudego twarożku. Pomiędzy ziemniaczanymi posiłkami pijemy sok z kwaszonej kapusty, który pomaga w trawieniu tłuszczów i błonnika lub niegazowaną wodę mineralną wymieszaną pół na pół z sokiem jabłkowym.

Szósty dzień diety  

Szóstego dnia dostarczamy organizmowi dawkę witaminy C, która jest niezbędna do produkcji kolagenu, substancji znajdującej się nie tylko w skórze i w naczyniach krwionośnych, ale także w kościach i zębach. Bogatym źródłem tej witaminy są owoce cytrusowe, dlatego szóstego dnia diety bioskładnikowej spożywamy tylko i wyłącznie tego typu owoce w dowolnej ilości. W przypadku odczuwania głodu należy pić zieloną herbatę yerba mate.

Siódmy dzień diety  

Siódmego dnia powoli wracamy do normalnego trybu odżywiania, ale nie zapominamy o piciu zielonej herbaty. Spożywamy 3 lekkie posiłki na bazie ryżu z takimi dodatkami, jak kiwi, ananas (śniadanie), warzywa (obiad) czy chude mleko (kolacja).
Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama




Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 3
Gości: 2
Roboty: crawl Bot

Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej
Add comment

Dodaj komentarz

(przeładuj obrazek)