Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Dieta kapuściana

Niedoceniana rodzima kapusta...

Kapusta jest rośliną często goszczącą na naszych stołach. Mimo to wydaje się, że nie doceniamy jej właściwości leczniczych. Zazwyczaj pojawia się w jadłospisie jako konieczny dodatek, chociaż zasługuje na miano pełnowartościowego surowca roślinnego, który może być podstawą różnych skutecznych diet. W medycynie naturalnej kapusta jest niezwykle ceniona, ponieważ stanowi bardzo bogate źródło witaminy C, prowitaminy A, zawiera wszystkie witaminy z grupy B i witaminę E.
 
Kapusta 
 
Poza tym jest bogata m.in. w takie składniki mineralne, jak: potas, wapń, fosfor, zawiera również inne cenne substancje, do których należy błonnik. Być może naszą nieznajomość leczniczych właściwości kapusty nieco tłumaczy fakt, że aby naprawdę odczuć jej lecznicze działanie, należy spożywać ją w znacznych ilościach, nie krócej niż tydzień. Wystarczy raz spróbować tej prostej i taniej kuracji, żeby uwierzyć w jej skuteczność.

Jedna z diet kapuścianych zyskała w ostatnich latach wielką popularność jako popularna metoda zmagań osób publicznych z własną słabością do jedzenia. Z tego względu określana bywa dietą polityków lub dietą kosmonautów. Inne jej nazwy odnoszą się do przypuszczalnych miejsc jej pochodzenia (dieta kalifornijska, dieta kanadyjska).

Głównym składnikiem diety jest zupa z kapusty - smakowite, nasycone ziołami danie, przygotowane specjalnie z myślą o kuracji odchudzającej, bogate w składniki odżywcze, zawierające minimalną liczbę kalorii, przygotowane bez szkodliwych dodatków, na przykład soli lub tłuszczu. Kapuśniak, który jest podstawą diety kapuścianej, przyrządzany jest z dodatkiem pomidorów, cebuli, papryki, selera, koperku, pietruszki i marchewki.

NASZ PRZEPIS

Zupa kapuściana 


Thanksgiving Leftover Soup

Składniki: główki kapusty, 5 świeżych pomidorów, 3 duże cebule, 1 zielona papryka, 1 pietruszka, 1 marchew, 1 seler naciowy, koperek.

Przygotowanie: kapustę, pomidory, cebulę, paprykę, pietruszkę, marchew i seler kroimy na drobne kawałki i zalewamy wrzątkiem. Gotujemy do momentu, gdy warzywa staną się miękkie. W czasie gotowania doprawiamy zupę czosnkiem, pieprzem lub innymi przyprawami. Na koniec dodajemy świeży koper oraz - wedle upodobań - bazylię, tymianek lub estragon.

Niektóre z chorób i dolegliwości leczonych kapustą  

Kapusta stosowana wewnętrznie lub zewnętrznie może znacząco wspomóc leczenie:
 
  •   schorzeń żołądkowo-jelitowych, wrzodów żołądka i dwunastnicy, zaparć, dolegliwości wątroby i śledziony, braku apetytu;
  •   otyłości, cukrzycy, zatrucia orgnizmu;
  •   stresów, zmęczenia, bezsenności;
  •   przeziębienia, kaszlu, łagodnych stanów zapalnych;
  •   ropiejących ran, wyprysków skórnych, owrzodzeń, skaleczeń.

Najzdrowsze dania z kapusty

  •   sok ze świeżej kapusty jest wspaniałym środkiem w zwalczaniu niestrawności, leczy nieżyty żołądka i jelit, poprawia funkcjonowanie układu pokarmowego, pozytywnie wpływa na górne drogi oddechowe, bywa też zalecany w cukrzycy;
  •   smaczna sałatka z kiszonej kapusty z dodatkiem marchwi i kminku nie tylko poprawia apetyt, ale też wspomaga trawienie; kiszona kapusta wzmacnia organizm, stosowana jest we wszelkich schorzeniach immunologicznych, a także pospolitych przeziębieniach, stanach osłabienia, zmęczenia i stresu.
 
W czasie stosowania diety można spożywać nieograniczone ilości warzyw, z wyjątkiem ziemniaków i roślin strączkowych.
Dietę kapuścianą rozpoczynamy od spożycia zupy z kapusty, do której dodatkiem mogą być świeże owoce -najlepiej soczyste, bogate w witaminy i składniki mineralne.

Należy unikać owoców bardziej kalorycznych, o dużej zawartości węglowodanów, takich jak banany czy awokado. Lepiej także zrezygnować z używek, takich jak kawa (dopuszcza się herbatę w niewielkich ilościach); nie wolno wziąć do ust nawet kropli alkoholu. Przez cały okres diety nie można jeść potraw słodkich i tłustych. Zaleca się picie dużych ilości niegazowanej wody mineralnej.

Następnego dnia znów zjadamy zupę, ale owoce zastępujemy warzywami - surowymi i gotowanymi. Ich wybór zależy od nas, nie zaleca się jednak roślin strączkowych. Doskonałe będzie połączenie warzyw soczystych i lekkich, na przykład zielonych, niesolonych ogórków z kalafiorem czy brokułami. Propozycją na kolację mogą być pieczone ziemniaki bez żadnych dodatków.

W kolejnym dniu czeka nas dieta owocowo-warzywna - jej składniki można jeść w dowolnych ilościach. Głód z pewnością nie będzie nam doskwierać, jednak organizm może wyraźnie reagować na zmianę sposobu odżywiania. W tym okresie dochodzi bowiem do silnego oczyszczenia organizmu, dzięki czemu czujemy się znacznie lżejsi i bardziej wypoczęci.

W menu na czwarty dzień musi się znaleźć zupa z kapusty. Poza tym spożywamy kilka owoców awokado lub bananów, których dotychczas unikaliśmy. Pijemy wodę mineralną w dużych ilościach, a na kolację - trochę odtłuszczonego mleka.

Piątego dnia zupa kapuściana będzie tylko dodatkiem do głównego dania, jakim jest nieduża porcja gotowanej ryby (albo chudej piersi kurczaka), podana ze świeżymi pomidorami. Cały czas należy pić dużo czystej wody.

Szóstego dnia podstawą jadłospisu jest kapuśniak. Jemy także ryby lub drób i jak najwięcej różnorodnych warzyw (z wyjątkiem ziemniaków, roślin strączkowych, bobu i kukurydzy).

Ostatni, siódmy dzień najlepiej rozpocząć i zakończyć zupą z kapusty. Można zjeść również niewielką porcję gotowanego ryżu z dużą ilością warzyw. Poza tym pijemy soki owocowe i warzywne, ale przede wszystkim - wodę mineralną.

Regułą diety jest jednak, że im więcej zjemy zupy z kapusty, a mniej proponowanych dodatków, tym lepszy efekt osiągniemy. Z całą pewnością jest o co walczyć, gdyż stosowana właściwie dieta kapuściana w ciągu tygodnia pozwala pozbyć się od 3 do 6 kilogramów zbędnego tłuszczu, doskonale oczyszcza organizm z wszelkiego rodzaju toksyn i złogów, a także dostarcza porcję łatwo przyswajalnych witamin i mikroelementów - takie substancje są niezwykle cenne zwłaszcza przy typowej codziennej diecie większości Polaków, pozbawionej owoców i warzyw, a składającej się z tłustych i ciężkostrawnych potraw.
 
Wielką zaletą tej diety jest również to, że możemy powtarzać ją wielokrotnie, ponieważ dostarcza wszystkich niezbędnych dla zdrowia składników odżywczych. Zawsze do wzbogacenia smaku potraw można posłużyć się ziołami, które stanowią podstawę smacznego jadłospisu osoby dbającej o prawidłową wagę ciała.

Zalecane środki ostrożności:

  • spożywanie kapusty w nadmiernych ilościach może doprowadzić: do niedoboru żelaza w organizmie;
  • jedzenie surowej kapusty może przyczynić się do powstania wola, ponieważ roślina zawiera pewne substancje wspomagające rozwój tej dolegliwości;
  • niekiedy kapusta może powodować gromadzenie się gazów w jelitach i wzdęcia.
Kawę i herbatę należy zastąpić sokami oraz napojami ziołowymi.
Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 6
Gości: 1
Roboty: crawl Bot, robot Bot, Google Bot, robot Bot, robot Bot