Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Słodziki w diecie

Substancje słodzące

Węglowodany, zwane również cukrowcami, pokrywają połowę zapotrzebowania energetycznego (kalorycznego) organizmu. Stanowią największą objętościowo część pożywienia. Nadużywanie ich prowadzi do wielu chorób, spowodowanych głównie otyłością co jest konsekwencją wzrostu spożycia węglowodanów rafinowanych, głównie cukru i słodyczy (100 g cukru zawiera ok. 400 kcal).
 
Syrop słodki, drink, liście zioła

Dla prawidłowego funkcjonowania organizmu sacharoza nie jest potrzebna. Można ją usunąć z diety i zastąpić produktami, które oprócz węglowodanów zawierają witaminy, mikroelementy i błonnik. Niemniej jednak ograniczenie spożycia cukru nie jest łatwe, ponieważ jest on składnikiem wielu produktów, m.in. win, jogurtów, marmolad, keczupu i dżemów.

Aby zmniejszyć spożycie sacharozy należy zrezygnować z wysoko słodzonych soków, ciast i budyniów. W sposób kontrolowany najłatwiej ograniczyć spożycie cukru, który dodaje się do przygotowywanych posiłków, wypieków i napojów, korzystając z alternatywnych substancji słodzących. Szkodliwy dla zdrowia cukier można zastąpić zagęszczonym sokiem jabłkowym, syropem klonowym lub rodzynkami.Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

Naturalne zamienniki cukru:

  •     melasa;
  •     rodzynki;  
  •     daktyle;
  •     suszone morele;  
  •     czarny syrop;
  •     syrop klonowy;
  •     zagęszczony sok jabłkowy.
Melasa to gęsty, ciemnobrunatny syrop otrzymywany przy odwirowywaniu wykrystalizowanego cukru buraczanego (ze 100 kg buraków cukrowych otrzymuje się około 3 kg melasy). Jest stosowana do hodowli drożdży oraz jako pasza. Dostarcza o połowę mniej kalorii niż cukier, a ponadto zawiera sole mineralne, głównie żelazo i wapń, które biorą udział w kontrolowaniu pobudliwości układu nerwowo-mięśniowego, czynności serca i krzepnięciu krwi.

Składnikiem melasy jest również magnez, pełniący istotną rolę w utrzymaniu potencjału elektrycznego w błonach komórek mięśniowych i nerwowych. Należy dodać, że żelazo pochodzące z melasy jest wchłaniane przez organizm znacznie lepiej, niż żelazo pochodzące z mięsa. Melasa charakteryzuje się intensywnym zapachem, co znacznie ogranicza jej użycie. Spożywana w większych ilościach ma działanie przeczyszczające. W związku z tym nie należy przekraczać 2 łyżek stołowych dziennie.

O wiele mniej aromatyczny od melasy jest czarny syrop cukrowy, który zawiera więcej cukru, ale podobnie jak melasa ma działanie przeczyszczające. Syrop klonowy ma skład bardzo zbliżony do miodu. Zawiera węglowodany, które organizm przyswaja wolniej, co ma ogromne znaczenie dla diabetyków i osób z upośledzoną tolerancją glukozy (nie można doprowadzić do nagłego wzrostu jej poziomu we krwi).

Syrop klonowy zawiera mało witamin i składników mineralnych. Nie wystarcza ich - podobnie jak w przypadku miodu - na pokrycie zapotrzebowania organizmu. Między innymi dlatego nie zaleca się zastępowania większości spożywanego cukru miodem (należy ograniczyć się do jednej łyżki stołowej na dobę).

Przy zakupie syropu klonowego należy zwrócić uwagę, czy nie kupujemy przypadkiem syropu cukrowego o smaku klonowym. Prawdziwy syrop klonowy jest stosunkowo drogi, ale bardzo wydajny. Aby potrawa nabrała wybornego smaku, wystarczy dodać kilka kropel.

Najlepszym naturalnym słodzikiem są rodzynki (100 g rodzynek to 250 kcal), ponieważ dostarczają błonnika, soli mineralnych oraz witamin z grupy B, które odgrywają kluczową rolę w tworzeniu się czerwonych ciałek krwi, wspomagają system immunologiczny oraz pozytywnie wpływają na skórę, paznokcie i włosy. Rodzynki możemy spożywać w małych ilościach zamiast słodyczy, ale także dodawać do potraw. Jeżeli lubimy słodkie zupy mleczne, wystarczy namoczyć rodzynki w mleku i zalać nim np. płatki kukurydziane.

Wysoko słodzone napoje, których wyeliminowanie przy ograniczaniu spożycia cukru jest konieczne, można zastąpić zagęszczonym sokiem jabłkowym, który nie zawiera sztucznych barwników i kofeiny. Można go także używać do słodzenia potraw, ale w małych ilościach, ponieważ jego intensywny aromat może zmienić właściwy smak dania.

Sok jabłkowy ma dobre zastosowanie w przygotowywaniu ciast owocowych, ale częściej do wypieków polecane są daktyle. Aby wykorzystać je zamiast cukru, należy wypestkowane owoce gotować w odpowiedniej ilości wody pod przykryciem, po czym dokładnie rozetrzeć je widelcem.

Wykorzystując w kuchni daktylową papkę zamiast cukru w stosunku 1:1 należy pamiętać, że do jej przygotowania została użyta woda, czego następstwem powinno być zmniejszenie ilości wody przewidzianej do sporządzenia posiłku. Jeśli tego nie uwzględnimy danie może być za rzadkie. Dlatego najlepiej przygotować potrawę o gęstszej konsystencji i na samym końcu osłodzić przecierem z daktyli (100 g przecieru dostarcza około 250 kcal).

Uniwersalnym zamiennikiem cukru są morele, ponieważ można je spożywać zamiast słodyczy, jako dodatek do zup mlecznych, sałatek lub owoców (szczególnie kwaśnych). Spośród naturalnych zamienników cukru są najmniej kaloryczne - 100 g moreli dostarcza około 175 kcal.

Z moreli, podobnie jak z daktyli, możemy przygotować przecier, który zastąpi wysokokaloryczny dżem lub marmoladę do smarowania pieczywa lub przekładania ciast. Zawierają dużo błonnika i witaminy A, która przeciwdziała kurzej ślepocie, uodpornia na choroby dróg oddechowych, zapewnia odnowę komórek i neutralizuje wolne rodniki. Jej dzienne zapotrzebowanie wynosi od 0,8 mg do 1,2 mg.

Zamienniki cukru białego

  •     cukier z melasą;
  •     cukier owocowy;
  •     cukier Demerara;
  •     cukier Muscovado.
Wymienione cukry, podobnie jak cukier biały, dostarczają 400 kcal na 100 g, ale zawierają niewielką ilość składników mineralnych i witamin, co powoduje, że warto je stosować jako zamienniki. Najbardziej pożywny spośród nich jest cukier z melasą.

Natomiast fruktoza, czyli cukier owocowy, bardzo przypomina cukier biały, ale jest od niego słodszy i wolniej wchłaniany przez organizm, co powoduje, że obniża wartość odżywczą posiłku. Najlepiej stosować fruktozę do słodzenia zimnych potraw i napojów, pamiętając o zmniejszeniu jego ilości.
Cukier Demerara ma swoisty smak i aromat, nie zabarwia potraw. Zaleca się przyjmowanie jedynie 30 g tego produktu na dobę. Cukier Muscovado ze względu na zawartość składników mineralnych i moc aromatyczną można sklasyfikować pomiędzy melasą a cukrem Demerara. Cukier możemy także zastąpić słodzikami syntetycznymi.

Do najpopularniejszych i najdłużej stosowanych należy sacharyna, mimo że nie jest produktem naturalnym oraz nie wspomaga pozytywnych zmian nawyków żywieniowych, co jest jednoznaczne z ograniczeniem zapotrzebowania organizmu na cukier. Ponadto nie ma żadnych wartości energetycznych. Kiedy chcemy posłodzić potrawę, nie zmieniając jej wartości energetycznej, najlepiej użyć aspartamu - najnowszego słodzika na polskim rynku.

Nie nadaje on potrawom gorzkiego smaku. Jest wytwarzany z naturalnych protein, ale, podobnie jak sacharyna, jest produktem całkowicie syntetycznym. Aspartamu nie powinny spożywać osoby cierpiące na fenyloketonurię, ponieważ zawiera naturalny aminokwas fenyloanalinę nie tolerowany przez chorych na to schorzenie.

Gdy mamy ochotę na wysokokaloryczne słodycze zastąpmy je bananem, owocowym batonem, suszonymi morelami lub jabłkiem. Jeśli dysponujemy wolnym czasem przyrządźmy placuszki z mąki owsianej, pszennej lub jęczmiennej. A wieczorem zamiast pudełka czekoladek zjedzmy kromkę razowego chleba z jabłkiem lub herbatniki z pełnoziarnistej mąki. Kiedy zaczniemy spożywać produkty mniej słodkie, nasze preferencje smakowe szybko ulegną zmianie i przestaniemy sięgać po artykuły o dużej zawartości sacharozy.

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama




Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 11
Gości: 2
Roboty: crawl Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot

Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej
Add comment

Dodaj komentarz

(przeładuj obrazek)