Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Dieta ziemniaczana

Ziemniak, tak często używany w polskiej kuchni, został przywieziony do Europy w XVI wieku z Peru. Najpierw odnoszono się do niego niezwykle podejrzliwie, przypisując właściwości trujące i moce szatańskie. Dość szybko jednak przekonano się, że to brzydkie warzywo jest nie tylko smaczne, ale i zdrowe.

Potatoes

Ziemniak to dobry lek na wszelkie dolegliwości przewodu pokarmowego: reguluje trawienie, leczy wrzody żołądka i dwunastnicy, zaparcia i niestrawność. Ponadto oczyszcza organizm ze szkodliwych produktów przemiany materii oraz wzmacnia i regeneruje ustrój po przebytych chorobach. Likwiduje także obrzęki spowodowane otyłością, ponieważ sprzyja właściwemu obiegowi wody w organizmie. Jego walory lecznicze wynikają z tego, że ma dużą zawartość skrobi, białka, węglowodanów, potasu, magnezu oraz witamin C, A, PP i B.

Wyżej wymienione czynniki sprawiają, że ziemniak może być podstawą diety odchudzającej, która pozwala stracić dziennie nawet pół kilograma. Wielu ludzi uważa, że warzywo to tuczy. Owszem, ale tylko wtedy, gdy polejemy je tłustym, zawiesistym sosem lub usmażymy na tłuszczu. Jeśli podczas jego przyrządzania będziemy trzymać się kilku podstawowych zasad, częste spożywanie ziemniaka pozwoli schudnąć i odmłodnieć.

Najwięcej cennych składników odżywczych znajduje się tuż pod skórką. Warzywo to należy więc obierać bardzo cienko lub gotować i jeść w łupinach. Jest to tym istotniejsze, że wierzchnia warstwa ziemniaka neutralizuje w organizmie wolne rodniki, które są powodem powstawania wielu chorób cywilizacyjnych, w tym nowotworów. Należy pamiętać, by nie kroić ziemniaków na bardzo małe kawałki, gotowanie bowiem wypłucze z nich składniki odżywcze. Straty będą tym większe, im większa powierzchnia obranego ziemniaka zostanie wystawiona na działanie gorącej wody.

Podczas diety należy unikać smażonych ziemniaków, a jak najczęściej je gotować w mundurkach lub piec. Powinniśmy wykluczyć z jadłospisu bulwy stare, zielone i kiełkujące, ponieważ zawierają one toksyczny alkaloid - solaminę, która spożyta nawet w małych ilościach może wywołać u osób wrażliwych migrenę, apatię i senność. Frytki ziemniaczane, choć zawierają duże ilości potasu i witaminy C, są bardzo kaloryczne - wchłonięty przez nie tłuszcz stanowi aż jedną trzecią masy. Ponadto podczas smażenia pobierają znaczne ilości szkodliwych dla zdrowia nasyconych kwasów tłuszczowych. Dlatego to smaczne danie trzeba wykluczyć z każdej diety odchudzającej.

Dieta ziemniaczana nie tylko pozwala łatwo i bez wielu wyrzeczeń pozbyć się zbędnych kilogramów, ale także reguluje pracę całego organizmu. Dodaje energii, wzmacnia serce, poprawia pracę układu nerwowego i chroni ustrój przed rozmaitymi infekcjami. Leczy bezsenność, nerwice, depresje i kłopoty z krążeniem. Odmładza i usuwa zmęczenie.

Podstawową zasadą tej diety jest spożywanie w ciągu dnia nie więcej niż 1 kg ziemniaków. Należy jeść cztery razy dziennie, a przed posiłkami trzeba dużo pić niegazowanej wody mineralnej (dziennie przynajmniej 8 szklanek). Po posiłku powinniśmy wypić szklankę kwaśnego mleka, kefiru lub beztłuszczowego jogurtu naturalnego. Kawę i herbatę należy zamienić na herbaty ziołowe poprawiające trawienie i moczopędne, dzięki którym organizm szybciej pozbędzie się trujących substancji powstałych podczas przemiany materii.

Maseczka regenerująca z ziemniaka  Efekt odmładzający diety wzmocni maseczka regenerująca z ziemniaka. Aby ją przygotować, musimy przekroić na pół duży ziemniak w łupinie, a następnie ugotować go w 1/2 szklanki mleka; po ugotowaniu delikatnie ściągnąć łupinę i rozgnieść warzywo na papkę, dodając niewygotowaną resztkę mleka. Maseczkę powinniśmy nakładać na twarz i szyję, gdy masa jest jeszcze lekko ciepła. Po 20 minutach możemy zmyć ją letnią wodą.

UWAGA:

Podczas stosowania diety ziemniaczanej może wystąpić niedobór wapnia, dlatego w jadłospisie muszą znaleźć się przetwory mleczne; diety nie powinni stosować chorzy na cukrzycę, ponieważ ziemniaki powodują wzrost poziomu insuliny i cukru we krwi.

Przykładowy jadłospis diety ziemniaczanejEncyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

Dieta ziemniaczana, dzień pierwszy

I Śniadanie: 2 łyżki tartego jabłka, szklanka jogurtu naturalnego z płatkami zbożowymi.

II Śniadanie: herbatka ziołowa, kromka razowego chleba z białym serem.

Obiad: pieczone ziemniaki. 4 umyte ziemniaki w łupinie pokroić w plastry, posypać świeżą bazylią, ułożyć na wysmarowanej olejem blasze. Piec 40 minut w temperaturze 220°C aż będą brązowe i chrupiące. Posypać solą.

Kolacja: pomarańcza, tost ziemniaczany. Na blasze ułożyć 2 kromki ciemnego pieczywa, 2 średnie ugotowane ziemniaki pokroić w plastry i ułożyć na chlebie, na wierzchu ułożyć 2 plastry chudej szynki i plaster żółtego sera. Całość polać niewielką ilością kefiru i zapiekać przez kilka minut. Zjeść z sałatą polaną sosem jogurtowo-cytrynowym.

Dieta ziemniaczana, dzień drugi

Liczba potraw, które można przyrządzić z ziemniaków, jest ogromna. To warzywo od wieków rozbudza wyobraźnię mistrzów kuchni.

I Śniadanie: szklanka soku owocowego, sałatka z pomidorów i cebuli.

II Śniadanie: herbatka ziołowa, kromka razowego chleba z białym serem.

Obiad: ziemniaki z szynką i pieczarkami. 3 ziemniaki ugotować w mundurkach, obrać i pokroić w plastry, por pokroić w talarki, a pieczarki w grube plastry. Szynkę pokroić w paski. Na odrobinie oleju roślinnego podsmażyć oddzielnie por, ziemniaki i pieczarki. Składniki wymieszać, skropić sosem sojowo-grzybowym, doprawić solą i pieprzem, posypać paskami szynki. Podawać z zieloną sałatą.

Kolacja: szklanka kefiru, zapiekanka ziemniaczana z jabłkami. Kilka ziemniaków obrać i gotować w osolonej wodzie przez 8 minut; wodę odlać, ziemniaki ostudzić i pokroić w plastry. Dużą cebulę zrumienić na odrobinie masła, dodać 100 ml rosołu z kostki i tymianek, zagotować. 2 jabłka obrać i pokroić w plastry. W natłuszczonej formie układać na przemian plastry ziemniaków i jabłek. Polać rosołem, posolić. Zapiekankę piec w piekarniku w temperaturze 200°C przez 20 minut. Następnie zwiększyć temperaturę do maksimum i piec jeszcze 5 minut.

Dieta ziemniaczana, dzień trzeci

I Śniadanie: szklanka soku wielowarzywnego, 2 kromki pełnoziarnistego chleba z 3 łyżkami twarożku z ziołami.

II Śniadanie: szklanka niegazowanej wody mineralnej zmieszanej z sokiem z 1 cytryny, kiść winogron.

Obiad: szklanka jogurtu z owocami, ziemniaki faszerowane. 2 obrane, ugotowane ziemniaki przekroić wzdłuż i wydrążyć z nich środek. Masę ziemniaczaną przyprawić pieprzem, papryką, gałką muszkatołową i bazylią, dodać plasterki wędzonego łososia i kilka krewetek, masą napełnić łupiny. Posypać tartym ostrym serem żółtym, wiórkami masła i kilkoma kaparami. Zapiec w piekarniku.

Kolacja: sałatka ziemniaczana. 200 g ugotowanych w łupinach ziemniaków, 1 ogórek kiszony, 1 cebulę i 1 marchewkę pokroić w plasterki i wymieszać. Dodać łyżeczkę dietetycznego majonezu lub jogurtu naturalnego.

Jadłospis należy powtarzać co trzy dni.

Przeczytaj o innych dietach odchudzających:
Dieta czereśniowa
Amerykańska dieta odchudzająca
Dieta Cambridge
Kolorowa dieta Strażników Wagi
Dieta kapuściana
Dieta Schaubów
Dieta ananasowa

Rekapitulacja: jadłospis diety ziemniaczanej, Maseczka regenerująca z ziemniaka

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 2
Gości: 1
Roboty: crawl Bot