Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Witarianizm - dieta surówkowa

Każdy organizm od czasu do czasu wymaga gruntownego oczyszczenia. Dietetycy polecają wiele sposobów na usunięcie z niego szkodliwych toksyn i niepotrzebnych, zalegających w jelitach resztek. Wszyscy doskonale wiemy, że najbardziej wartościowe są nieprzetworzone produkty żywnościowe. Istnieje dieta łącząca właściwości oczyszczające, lecznicze i zaopatrujące ustrój w dużą ilość witamin, mikro- i makroelementów.

Witarianizm - dieta surówkowa 
Jest to dieta surówkowa, polegająca na spożywaniu warzyw i owoców w stanie surowym, bez dodatku soli, cukru i tłuszczów. Nazywana inaczej witarianizmem, odrzuca całkowicie jedzenie produktów zwierzęcych i mlecznych oraz jaj. Za artykuły niezdatne do spożycia uważane są też nasiona roślin strączkowych, zboża i produkty z nich wytwarzane, a także ziemniaki. Należy również zrezygnować z picia herbaty, kawy, mleka i napojów alkoholowych (wyjątkiem jest wino), zastępując je świeżymi sokami owocowymi lub warzywnymi.

Proponowany sposób odżywiania gwarantuje dobre zaopatrzenie organizmu w witaminy z grupy B, witaminę C, beta-karoten, niezbędne pierwiastki i błonnik nierozpuszczalny, chroniący przed zaparciami. Dieta taka wpływa również na podniesienie odporności organizmu, chroniąc go przed infekcjami i zmniejszając zagrożenie wystąpieniem nowotworów. Dzięki jej stosowaniu można przywrócić prawidłowe procesy trawienne, choć w niektórych przypadkach może spowodować objawy drażliwego jelita.

Ze względu na niewielką zawartość tłuszczu w pokarmach jest to dieta odchudzająca, która sprzyja szybkiemu spadkowi masy ciała. Z tego powodu nie należy jej stosować u dzieci (dodatkowo zbyt mała zawartość aminokwasów egzogennych, niezbędnych do prawidłowej przemiany białkowej, może hamować wzrost, rozwój intelektualny i fizyczny młodych osób), osób z niedowagą, kobiet ciężarnych i chorych na raka.

Przeciwwskazaniem do podjęcia diety surówkowej są także niedobory niektórych składników odżywczych, m.in. wapnia, witaminy B12 i białka. Nieprawidłowe jej stosowanie, nie uwzględniające jedzenia różnorodnych produktów roślinnych, może doprowadzić do niedoborów żelaza i witaminy D, a co za tym idzie powstawania anemii i krzywicy.

Stosowanie witarianistycznego jadłospisu przez tydzień umożliwia oczyszczenie całego układu pokarmowego ze szkodliwych toksyn, w widoczny sposób wpływa na podniesienie nastroju i witalności oraz przynosi spadek kilku zbędnych kilogramów. Odrzucając spożywanie białka zwierzęcego, należy je bezwzględnie zastąpić roślinnym. Dietetycy polecają jedzenie dużych ilości orzechów, które umożliwiają pokrycie zapotrzebowania organizmu na ten składnik. Ważną rolę w tej diecie odgrywają także nasiona i kiełki, które obfitują w najcenniejsze dla organizmu człowieka składniki odżywcze.
Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

W diecie surówkowej zaleca się

  •  wszystkie rodzaje surowych owoców i warzyw;  
  •  zastąpienie białka zwierzęcego orzechami, nasionami słonecznika, dyni, rodzynkami i migdałami;
  •  zjedzenie surówek bezpośrednio po ich przygotowaniu;  
  •  zrezygnowanie z mięsa, drobiu, ryb, jaj i mleka;  
  •  przyprawianie potraw świeżymi ziołami, np. bazylią, tymiankiem, miętą, czosnkiem, natką pietruszki;
  •  zastąpienie używek i słodkich napojów sokami owocowymi i warzywnymi;
  •  zrezygnowanie z palenia papierosów;
  •  zastąpienie cukru odrobiną miodu;  
  •  rozpoczęcie stosowania diety surówkowej od konsultacji lekarskiej.
W diecie zachęca się do picia dużych ilości soków z marchwi i spożywania potraw z niej sporządzonych, które oprócz wielu witamin zawierają przeciwutleniający beta-karoten. Dietetycy przestrzegają przed samodzielnym rozpoczęciem jedzenia samych surówek. Chęć podjęcia takiego sposobu odżywiania w każdym wypadku musi zaakceptować lekarz. Jadłospis diety surówkowej powinien być skonstruowany przez specjalistę dietetyka, ponieważ uchroni to pacjenta przed niedoborami składników koniecznych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

W witarianizmie należy ograniczyć

  •  produkty zbożowe, w tym również pieczywo;  
  •  mleko i jego przetwory;  
  •  alkohol;
  •  wprowadzanie do diety produktów zwierzęcych.

Kto nie powinien stosować diety surówkowej?

  •  małe dzieci i młodzież w wieku dojrzewania;  
  •  kobiety w ciąży i w okresie laktacji;  
  •  osoby ze skłonnościami do anemii;  
  •  chorzy na raka;  
  •  osoby z niedowagą;
  •  cierpiący na ciężkie, wycieńczające choroby;  
  •  osoby w podeszłym wieku.

Składniki odżywcze w produktach roślinnych, Tabele

WITAMINY
ROŚLINNE PRODUKTY ŻYWNOŚCIOWE
A
marchew, dynia, melon, warzywa zielonolistne
C
warzywa, owoce, owoce cytrusowe, truskawki,
owoce kiwi, papryka, czarne porzeczki
B1
nasiona, orzechy
B6
orzechy, soja, banany
kwas pantotenowy
orzechy, owoce
kwas foliowy
warzywa zielonolistne, brukselka, brokuły, nasiona roślin strączkowych
E
orzechy, jadalne pestki owoców
K
warzywa zielonolistne, kapusta, brokuły, brukselka


SKŁADNIKI MINERALNE
ROŚLINNE PRODUKTY ŻYWNOŚCIOWE
wapń
 warzywa zielonolistne, nasiona sezamu
magnez
 nasiona roślin strączkowych, warzywa zielone
fosfor
 orzechy, nasiona
potas
 awokado, owoce, nasiona, orzechy, banany, cytrusy
miedź
 orzechy, nasiona
żelazo
 ciemnozielone warzywa liściaste
mangan
 orzechy, nasiona
molibden
 nasiona, warzywa liściaste
selen
 orzechy brazylijskie, awokado, nasiona
siarka
 warzywa bogate w białko
cynk
 orzechy ziemne, nasiona słonecznika

Przykładowy jadłospis

I  Śniadanie: sałatka z owoców sezonowych z dodatkiem orzechów laskowych, włoskich lub migdałów, sok wyciśnięty z dwóch pomarańczy.

II Śniadanie: tarte jabłko.

Obiad: zupa ze zmiksowanego pora, awokado, cebuli z dodatkiem świeżego koperku i wina, surówka z białej kapusty, pora, marchewki i jabłka, posypane natką pietruszki i świeżą bazylią, sok wielowarzywny.

Podwieczorek: przecier brzoskwiniowy z miętą.

Kolacja: surówka z zielonej sałaty, pomidora, ogórka, cebuli, rzodkiewki, słodkiej kukurydzy, oliwek, pestek słonecznika i dyni, polana sokiem z cytryny, wymieszanym z posiekanym czosnkiem, sok owocowy.  

Résumé: dieta bez soli cukru tłuszczu, składniki odżywcze w produktach roślinnych 

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama




Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 6
Gości: 1
Roboty: robot Bot, crawl Bot, robot Bot, robot Bot, Google Bot

Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej
Add comment

Dodaj komentarz

(przeładuj obrazek)