Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Dieta węglowodanowa

Węglowodany - związki chemiczne zbudowane z węgla, wodoru i tlenu - są drugim po tłuszczach źródłem energii. Występują w trzech postaciach - jako cukry proste, dwucukry oraz złożone. Do cukrów prostych należy na przykład ten zawarty w miodzie czy owocach. Dwucukry występują między innymi w trzcinie cukrowej oraz burakach cukrowych. Cukry złożone (skrobia, celuloza i pektyny) znajdują się w zbożach, chlebie razowym, roślinach strączkowych, ziemniakach, dzikim ryżu, warzywach oraz wielu owocach.  


Podczas procesu trawienia węglowodany są rozkładane na cukry proste, ponieważ tylko pod taką postacią mogą być wchłonięte przez organizm. Nadmiar węglowodanów w pożywieniu prowadzi do tego, że cukry zamieniane są w tłuszcz, który gromadzi się w całym ustroju i poszczególnych organach. To powoduje otyłość oraz zapadanie na wiele chorób cywilizacyjnych, np. miażdżycę i zawał serca. Jednak węglowodany to przede wszystkim dostarczyciele energii, dzięki nim organizm charakteryzuje siła i witalność.

Poza tym cukry złożone, ze względu na zawartość skrobi, celulozy i pektyn, mają zbawienny wpływ na samopoczucie człowieka. Przyczyniają się do regulacji procesów trawiennych oraz lepszego oczyszczania organizmu ze zbędnych, szkodliwych substancji przemiany materii. Produkty o dużej zawartości węglowodanów jeszcze do niedawna uznawane były za główny powód otyłości i kłopotów zdrowotnych o podłożu dietetycznym.

Dzisiaj coraz częściej uważa się, że węglowodany są pełnoprawnym składnikiem diety odchudzającej. Wyznawcą takiej teorii jest również francuski naukowiec Louis Monnier, który twierdzi, że nie trzeba całkowicie wyzbywać się słodyczy, by utrzymać piękną sylwetkę. Węglowodany w diecie odchudzającej są wskazane z wielu powodów. Przede wszystkim nie są to przecież produkty o największej zawartości kalorii.

Są szybko spalane przez organizm, czego nie można powiedzieć o tłuszczach, długo zalegających w organizmie. Istotne jest także to, że cukry złożone są powoli wchłaniane przez ustrój i na długo pozostawiają uczucie sytości, co jest niezwykle istotne w dietach odchudzających. Kolejnym powodem, dla którego węglowodany powinny się znaleźć w menu dbającego o figurę, jest fakt, że organizm spala znaczną liczbę kalorii podczas przetwarzania węglowodanów w cukry proste.

Dieta węglowodanowa nie składa się oczywiście z samych słodkości, musi zawierać wszystkie niezbędne dla zdrowia składniki odżywcze. Ważne jest, by węglowodany. które są głównym elementem takiej diety, stanowiły 55% wszystkich przyjmowanych przez organizm kalorii. Muszą to być przede wszystkim węglowodany złożone.

Białka powinny stanowić 20% ogólnej liczby kalorii. Istotne jest, by pochodziły z pokarmów wysokobiałkowych, np. mięsa, ryb, przetworów mlecznych oraz jaj. Tłuszcze należy zredukować do niezbędnego minimum (wiadomo, że ciężko jest usunąć z jadłospisu takie produkty, jak oliwa czy olej). Ich dzienna dawka to najwyżej 30% ogólnej liczby kalorii. Ważne jest, by przestrzegać podstawowej reguły - dzienny jadłospis powinien mieć nie więcej niż 1400 kalorii.  

Wielu ucieszy pewnie fakt, że raz dziennie można pozwolić sobie na słodki drobiazg, np. niewielkie ciastko czy owocowy deser. Posiłki powinny być jedzone bardzo wolno. Każdy kęs należy przeżuwać długo i dokładnie, delektując się jego smakiem. Szybki posiłek nie wpływa zbyt dobrze na przewód pokarmowy, a łapczywe jedzenie sprawia, że do momentu, kiedy czujemy się najedzeni, pochłaniamy zbyt duże ilości pokarmu.

Dieta węglowodanowa pozwala schudnąć nawet 3 kg w ciągu miesiąca. Należy jednak ściśle przestrzegać wyżej opisanych zasad oraz proporcji spożywanych dań. Jak w każdej diecie niezwykle istotne jest to, co pijemy podczas jej przeprowadzania. Należy pić jak najwięcej wody mineralnej, która zmniejsza apetyt i wypłukuje z organizmu szkodliwe substancje przemiany materii. Doskonale wspomaga odchudzanie herbata z Ameryki Południowej zwana yerba mate. Dobrze jest także pić od czasu do czasu napar z liści pokrzywy, który pobudza pracę wątroby, działa moczopędnie i usuwa nagromadzone w organizmie toksyny.

Aby zmniejszyć stresy początków odchudzania, można pić codziennie szklankę naparu z melisy, który działa uspokajająco i regenerująco na układ nerwowy. Kawę, herbatę i coca-colę powinno się zastępować niskosłodzonymi sokami owocowymi, kawą zbożową sokami z warzyw, herbatą z owoców dzikiej róży, kopru lub rumianku. W czasie trwania diety odchudzającej powinno się unikać picia alkoholu. Najwyżej trzy razy w tygodniu można pozwolić sobie na kieliszek czerwonego wina rozcieńczonego gazowaną wodą mineralną.

Dietetyczne desery w diecie węglowodanowej 

Porzeczki w czekoladzie

Składniki: 50 dag czerwonych porzeczek, tabliczka czekolady deserowej, łyżeczka masła.
Przygotowanie: czekoladę pokruszyć, dodać masło i włożyć do rondelka umieszczonego w większym naczyniu z wrzącą wodą. Podgrzewać, stale mieszając. Gdy powstanie gęsta, jednolita masa, wrzucić do niej grona porzeczek, a następnie odkładać je do wyschnięcia na papier śniadaniowy.

Mus truskawkowy

Składniki: 75 dag truskawek, 4 łyżki zimnej wody, 5 łyżek żelatyny, 4 białka, 13 dag cukru, sok z połówki cytryny, kilka truskawek do dekoracji.
Przygotowanie: żelatynę namoczyć w 4 łyżkach zimnej wody. Gdy napęcznieje, podgrzać ją na parze do całkowitego rozpuszczenia. Truskawki zmiksować. 1/3 truskawek odstawić, do reszty dodać cukier (1 łyżkę cukru odłożyć), sok z cytryny i żelatynę. Całość lekko podgrzać, aż żelatyna połączy się z owocami. Oziębić. Białka ubić z łyżką cukru na pianę i delikatnie wymieszać z musem truskawkowym. Mus nałożyć do małych miseczek i wstawić na noc do lodówki. Następnego dnia wyłożyć na talerzyki, przybrać truskawkami i odłożonymi zmiksowanymi owocami.
W ciągu dnia powinno się jeść przynajmniej jeden ciepły posiłek.

Nasz jadłospis w diecie węglowodanowej

Śniadanie: owoc, kromka chleba z odrobiną margaryny, niesłodzone kawa lub herbata lub szklanka soku owocowego.
Obiad: stek wołowy z grilla lub dzwonko łososia z rusztu, kasza, sałatka warzywna z pomidorów i ogórków, porcja chudego twarogu naturalnego.
Kolacja: banan lub gruszka, miseczka zupy grochowej, 2 jajka na twardo lub omlet z 2 jaj smażony na patelni teflonowej bez tłuszczu, herbata ziołowa.

Résumé: dieta cukry proste dwucukry węglowodany, dieta odchudzanie zioła, związek chemiczny węgla wodoru tlenu

Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 9
Gości: 3
Roboty: crawl Bot, robot Bot, Google Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot