Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Potrawy i przyprawy indonezyjskie

Curry jest mieszanką sproszkowanych przypraw, które zazwyczaj praży się przed zmieleniem. Używa się go w postaci proszku lub pasty (po zalaniu letnią wodą). Od wieków jego smak jest ulepszany, a przepisy na szczególnie wyrafinowane smakowo zestawy są trzymane w ścisłej tajemnicy. W zależności od zastosowanych składników, ma ono barwę czerwoną lub żółtą.

Curcuma petiolata

Curry najczęściej dodaje się do potraw mięsnych (zwłaszcza z drobiu, wieprzowiny i baraniny) oraz warzyw i sosów, używa się go również do aromatyzowania i barwienia ryżu. Popularną w Indonezji kurkumę stosuje się do ryżu, potraw z fasoli i soczewicy, drobiu, ryb i małży. Przyprawa ta nadaje daniom piękny, żółty kolor i łagodny aromat.

Curry składniki

  • kurkuma;
  • kozieradka;
  • kolendra;
  • gałka muszkatołowa;
  • pieprz czarny;
  • chili;
  • czosnek;
  • kardamon;
  • goździki;
  • kmin rzymski;
  • cynamon;
  • imbir;
  • sól.
 
Zarówno curry, jak i kurkuma działają rozkurczowo i bakteriobójczo, wzmagają wydzielanie żółci, poprawiają trawienie i łagodzą schorzenia wątroby. Dlatego potrawy indonezyjskie mogą być jedzone przez osoby mające kłopoty z trawieniem. Obie przyprawy - przed dodaniem do potrawy - często miesza się np. ze słodkim cukrem palmowym, orzeszkami, chrupiącym ogórkiem lub mleczkiem kokosowym.


100 G kurkumy zawiera:

  • białko6,3 g
  • tłuszcz5,1 g
  • błonnik2,6 g
  • wapno150 mg
  • żelazo67,8 mg
  • magnez278 mg
Kokos jest ważnym składnikiem diety mieszkańców wysp. Świeży, starty miąższ orzecha wchodzi w skład wielu dań, nie tylko słodkich; dodaje się go do ryżu, sałatek, sosów, napojów, deserów oraz mięsa. Zawiera około 30% tłuszczu, białko, cukier i mnóstwo składników odżywczych. Mimo że obfituje w kwasy tłuszczowe, jest lekkostrawny. W tamtejszej kuchni, oprócz świeżego orzecha, wykorzystuje się także pastę, olej i mleczko z kokosa.

W całej Indonezji chętnie jada się chutneye, czyli aromatyczne, słodkie, słodko-kwaśne lub pikantne sosy, które dodaje się do pieczywa przygotowanego z mąki ryżowej i fasolki urad. Sosy te najczęściej są gładkie, mogą jednak zawierać grubo pokrojone składniki. Doskonale smakują również jako dodatek do gotowanych warzyw, sałatek, mięs lub bardzo popularnych na Bali i Jawie chipsów.

Egzotycznym składnikiem kuchni indonezyjskiej jest tamarynda, uzyskiwana ze słodko-kwaśnych, mięsistych strąków tamaryndowca. Dodaje się ją do dań, które powinny być lekko kwaśne. Tamarynda doskonale podkreśla smak ryb, drobiu, zup, owoców morza i warzyw. Urozmaiceniem tamtejszych potraw są sambale, dania podawane w małych miseczkach. Traktuje sięje jako składniki potrawy głównej, ponieważ pozwalają stymulować jej ostrość. Typowym dodatkiem do potraw ryżowych są np. sambal telur, czyli jajka w sosie chili.

Potrawy przyrządzane przez kucharzy z Indonezji charakteryzują się dosyć wysokim stężeniem cukru - nie tylko ze względu na wysokokaloryczne składniki, ale także z powodu dodawania różnych odmian tej substancji w trakcie przyrządzania dań. Niestety, cukier jest bardzo często łączony z tłuszczem, co stanowi zdecydowanie niekorzystną kombinację żywieniową. Miąższ strąków tamaryndowca i przyrządzany z niego koncentrat są dodawane do kwaśnych potraw.

Różnorodność diety indonezyjskiej nie odnosi się jedynie do łączenia wschodnich i europejskich tradycji gotowania, ale również do jej wszechstronnego oddziaływania na organizm. Kuchnia ta jest wysokokaloryczna, ale lekkostrawna, dzięki obecności owoców i mieszanek leczniczych przypraw. Jednak może ona także być szkodliwa, ponieważ charakteryzuje się nietypowymi dla mieszkańców Starego Kontynentu kombinacjami pokarmowymi. Jeśli chcemy się rozkoszować daniami z wysp południowych, wybierzmy więc te, które nie zaburzą funkcjonowania naszego układu pokarmowego.

Indonezja jest znana z produkcji doskonałych mieszanek przyprawowych.

NASZ PRZEPIS KULINARNY

Kotleciki z pikantnym sosem
Składniki: 500 g mielonego mięsa, papryczka chili, 2 szalotki, 2 ząbki czosnku, V2 łyżeczki kolendry, szczypta kminku i kurkumy, cukier, V2 łyżeczki pasty tamaryndo wej, łyżeczka sosu rybnego, łyżeczka sosu sojowego, olej do smażenia, masło, łyżeczka soku z cytryny, skórka ze świeżej cytryny, 5 łyżek masła orzechowego, sól do smaku.

Przygotowanie: papryczkę chili kroimy na drobne kawałki i wsypujemy do mielonego mięsa z dodatkiem kolendry, kminku, kurkumy, V, łyżeczki cukru, soli i pasty tamaryndo wej. Następnie siekamy szalotki i ząbki czosnku. Połowę warzyw dodajemy do mięsa. Z masy mięsnej formujemy kuleczki, które smażymy na oleju.

Resztę szalotki i czosnku szklimy na oleju, dodajemy sos rybny i sojowy, cukier, masło i sok z cytryny. Całość uzupełniamy masłem orzechowym, wlewamy 100 ml wody i gotujemy. Kiedy sos się zagotuje, wrzucamy do niego kotleciki. Na koniec parzymy cytrynę i obieramy jąze skórki, którą kroimy w drobne paski. Kotleciki posypujemy skórką i podajemy z ryżem.


Źródło foto: https://flic.kr/p/fUsyFC | https://flic.kr/p/nY62XgEncyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 3
Gości: 1
Roboty: crawl Bot, robot Bot