Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Dieta optymizmu - Podstawy prawidłowego odżywiania

Prawidłowe odżywianie opiera się na sześciu fundamentalnych składnikach. Są to: białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy, składniki mineralne oraz woda. Niezwykle ważne jest, by organizm codziennie otrzymywał porcję wszystkich tych substancji, niedobór którejś z nich prowadzi do problemów zdrowotnych. Istnieją jednak składniki, które istotnie wpływają na dobry humor i optymistyczne spojrzenie na świat.

Danie na talerzu

Białko to substancja budulcowa komórek, enzymów, hormonów i hemoglobiny - szczególnie potrzebne jest organizmowi w stanach zmęczenia, w przypadku braku energii i smutku. Norma dziennego spożycia białka wynosi 30-55 g. Białko o najwyższej przyswajalności znajduje się w mleku, jajach, serze, kiełkach oraz ryżu.Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

Co obniża sprawność organizmu?

Tłuszcze są bardzo dobrym źródłem energii i podstawą wszelkiej aktywności. Należy jednak pamiętać, by znacznie ograniczyć spożycie tłuszczów pochodzenia zwierzęcego, które są dostarczycielem nasyconych kwasów tłuszczowych. Właśnie smalec, masło, śmietana, pasztety, kotlety wieprzowe czy bekon obniżają sprawność organizmu, powodują częste zapadanie na chorobę wieńcową serca, nadwagę, kamicę pęcherzyka żółciowego, nowotwory jelit i trzustki czy udar mózgu.

Źródło siły i witalności

Niezastąpionym źródłem siły, witalności i dobrego samopoczucia są nienasycone kwasy tłuszczowe zawarte w tłuszczach pochodzenia roślinnego. Istnieją one w roślinach oleistych - słoneczniku, soi, oliwkach, orkiszu, kukurydzy oraz rzepaku, tak więc do przygotowywania potraw należy stosować ciekłe oleje roślinne. Nie powodują one zmian miażdżycowych w tętnicach i nie podwyższają poziomu cholesterolu we krwi.

Do bogatych w tłuszcz, bardzo energetycznych produktów zaliczą się orzechy i nasiona słonecznika oraz dyni. Pobudzają umysł, poprawiają humor i polecane są wszystkim cierpiącym na nerwice, między innymi dlatego że można nimi zająć ręce. Zdecydowanie należy odradzić jedzenie grzanek, frytek, majonezu, topionych serów, tłustych mięs, ciast z kremem czy innych podobnych potraw, ponieważ szkodzą zdrowiu, pozbawiają energii życiowej oraz rozleniwiają ciało i umysł.

Węglowodany to główne źródło energii i dobrego humoru. Powinny dostarczać około 50-52% energii dziennej porcji pożywienia. Istnieją trzy główne postaci węglowodanów: cukry, skrobia i błonnik. Dwie ostatnie to węglowodany złożone, zwane inaczej polisacharydami, które są rozkładane w ustroju bardzo wolno i dlatego wykorzystywane są do zaspokajania przyszłych potrzeb energetycznych organizmu.

Natomiast cukry to węglowodany proste, które są szybko trawione i wchłaniane przez organizm (przykładem może być cukier zawarty w owocach lub miodzie). Skrobia znajduje się w zbożach, chlebie razowym, ziemniakach, dzikim ryżu, kaszy, warzywach strączkowych, makaronach, płatkach zbożowych oraz warzywach korzeniowych (np. marchwi, selerze oraz pietruszce).

Błonnik wyodrębniono między innymi w świeżych i suszonych owocach jagodowych i warzywach, szczególnie tych należących do rodzin kapustowatych i strączkowych (groch, fasola, bób, soja, soczewica), pieczywie z mąki pełnoziarnistej, ziarnie owsa, brązowym ryżu oraz orzechach. Wszystkie te produkty powinny się znaleźć w diecie optymizmu przede wszystkim dlatego, że pobudzają organizm, dodają mu sił, likwidują zmęczenie i apatię.

Błonnik jest najlepszym źródłem energii, dobrego samopoczucia i radości, choć oczywiście stale należy kontrolować ilość spożywanych cukrów, by nie doprowadzić do nadwagi. Jadłospis człowieka wesołego i pełnego optymizmu nie może być pozbawiony smakołyków, które natychmiast poprawiają humor. Mowa tu oczywiście o słodyczach, a przede wszystkim czekoladzie.

Produkty te nie mogą być na stałe włączone do codziennego jadłospisu, ponieważ zawierają sporo kalorii, odbierają apetyt na inne, bardziej odżywcze dania, wywołują próchnicę i przyczyniają się do wzrostu wagi ciała. Jednak nie bez powodu uważa się, że mają ogromny wpływ na poprawę samopoczucia i wyzwolenie wszelkich pozytywnych odczuć.

Odkryto, że czekolada ma znaczny udział we wzroście produkcji serotoniny i endorfiny w mózgu, które odpowiadają za uczucia przyjemności, zadowolenia, a nawet euforii. Poza tym ma ona działanie pobudzające, ponieważ zawiera teobrominę i kofeinę (co ciekawe, tabliczka ciemnej czekolady zawiera więcej kofeiny niż filiżanka kawy instant).

Wielu ludzi twierdzi, że działa ona na nich uspokajająco i wydobywa same przyjemne wspomnienia, np. dotyczące szczęśliwego dzieciństwa. Czekoladę i inne słodycze należy jeść z umiarem, ponieważ znaczne podwyższenie poziomu cukru we krwi może prowadzić do wahania nastrojów. Zamiast uczuć radości oraz zadowolenia dopadną nas apatia i wyrzuty sumienia z powodu pochłonięcia takiej liczby kalorii.

Organizm nie potrafi wytwarzać witamin niezbędnych do zaspokojenia jego potrzeb, dlatego muszą być one dostarczane w pożywieniu. Jeśli chcemy mieć wspaniałe samopoczucie, być weseli i pełni optymizmu, musimy dbać o prawidłowy poziom witaminy C w ustroju. Jest ona odpowiedzialna za wytwarzanie neurotransmiterów, między innymi serotoniny, która sprzyja dobremu samopoczuciu i pozytywnemu myśleniu, dba o dobry sen i spokój ducha.

Poza tym witamina C ochrania organizm przed wolnymi rodnikami, które są odpowiedzialne za procesy starzenia. Jest to jedna z najmniej stabilnych witamin, łatwo ulega zniszczeniu pod wpływem światła, tlenu, wysokich temperatur, alkoholu czy palenia papierosów. Jej najlepszym źródłem są świeże owoce cytrusowe, truskawki, kiwi, czarne porzeczki, papryka, cebula oraz ziemniaki.
Tiamina witamina energii

Niezwykle ważna w diecie optymizmu jest również witamina B1, zwana tiaminą lub inaczej witaminą energii. To ona przekształca energię chemiczną węglowodanów i tłuszczów na rodzaj energii wykorzystywany bezpośrednio przez człowieka. Ponieważ jest rozpuszczalna w wodzie, ginie podczas gotowania. Znaczne jej ilości zawarte są w ziemniakach, śliwkach, nerkach, wątrobie, nasionach dyni, słonecznika i sezamu, mleku, orzechach brazylijskich i ziemnych, sałacie, cebuli, fasoli i brunatnym ryżu. Witamina B1 poprawia apetyt, doskonale wpływa na sprawność umysłową, likwiduje huśtawkę nastrojów, pomaga pozbyć się zmęczenia i złego humoru.

Witamina B2, czyli ryboflawina również bierze udział w produkcji energii z węglowodanów, tłuszczów i białek. Przepisuje się ją osobom cierpiącym na depresje, nerwice czy stany lękowe. Doskonale wpływa na poprawę nastroju, likwiduje znużenie, apatię i senność. Do produktów, które dzięki zawartości witaminy B2 przywracają witalność i optymizm, należą: chude podroby, sery, jogurt, mleko, miód, jaja, soja, brokuły, migdały, płatki śniadaniowe, jęczmień i żyto.

Inne witaminy z grupy B - witaminy B5, B6, B12 - również przekształcają pożywienie w energię. Ich źródłem są podroby, drób, ryby, otręby pszenne, drożdże piwne, brązowy ryż, warzywa strączkowe, orzechy, jaja, banany i awokado. Pokarmy te przeciwdziałają wszystkiemu, co odbiera radość życia, dodają energii, zapobiegają powstawaniu depresji, nerwic, bezsenności i zmęczenia. Wszystkie witaminy z grupy B są doskonałym sposobem na zły nastrój, irytację i wszelkie stany nerwowe.  

Dieta optymizmu nie może zapominać o składnikach mineralnych, przede wszystkim o licie, magnezie i żelazie, które bezpośrednio wpływają na poprawę samopoczucia wszystkich ponuraków.

Lit - pierwiastek metaliczny - jest niezwykle cenny dla zdrowia psychicznego. Kiedy jego zawartość w organizmie spada, natychmiast stajemy się agresywni, ponurzy, niezrównoważeni psychicznie, wzrasta zagrożenie chorobami psychicznymi. Dopiero w ostatnim półwieczu odkryto, że wszędzie, gdzie pierwiastek ten występuje w wodzie pitnej, ludzie są dla siebie serdeczni, charakteryzuje ich pogoda ducha, radość i optymizm.

Litem leczy się narkomanów, alkoholików, ludzi agresywnych i ciężko chorych psychicznie. W znacznych ilościach lit znajduje się w ziemniakach, pomidorach, warzywach liściastych, daktylach, burakach, jabłkach, róży oraz goździkach.

Magnez - pierwiastek życia - zwiększa odporność na stresy. Ma podstawowe znaczenie w wielu przemianach pozwalających wykorzystać składniki pożywienia do produkcji energii. Jego niedobór charakteryzuje się stanami niepokoju, bezsennością, zmęczeniem, rozdrażnieniem, smutkiem, powoduje też, że kora nadnercza nieprawidłowo produkuje hormony pozwalające zachować pogodę ducha. Dla poprawienia nastroju należy jak najczęściej spożywać produkty bogate w ten pierwiastek - ryby, warzywa zielone, mleko, orzechy, zboża oraz nasiona.

Także niedobór żelaza może wywoływać kiepskie samopoczucie. Takie wytłumaczenie apatii i braku pozytywnego nastawienia do świata jest o tyle bardzo prawdopodobne, że wchłanianie żelaza zakłócają kawa, herbata, niektóre antybiotyki, a także produkty z soi, jakże często występujące w diecie. Niedobór tego pierwiastka powoduje zmęczenie, brak chęci do życia, apatię, trudności w skupieniu myśli. Aby odzyskać optymistyczne nastawienie do życia, należy włączyć do jadłospisu czerwone mięso, podroby, drób, ryby, zielone warzywa, orzechy, suszone owoce, morele oraz produkty zbożowe.

Inne pierwiastki, które mogą mieć wpływ na poprawę samopoczucia, znajdują się w butelkowanych wodach bogatych w sole mineralne. Warto wybrać taką, w której są inne niezbędne minerały, jak cynk, fluor, jod, kobalt, mangan, miedź, potas, selen, sód czy wapń. Mówiąc o dobrym samopoczuciu i radości, warto wspomnieć o alkoholu.

Powszechnie uważa się, że alkohol jest źródłem wspaniałego nastroju, odprężenia, wszelkich pozytywnych wibracji. Rzeczywiście, w małych ilościach alkohol może zdziałać cuda. Jest środkiem pobudzającym, rozweselającym i optymistycznie nastawiającym do świata. Jednak należy unikać picia alkoholu w sytuacjach stresowych, ponieważ zmęczony i osłabiony organizm zdecydowanie gorzej go toleruje. Poza tym alkohol (pity w dużych ilościach) wymieniany jest wśród produktów, które wywołują stany agresji, nadpobudliwość i skłonność do nie kontrolowanych czynów.

Dieta optymizmu

Dieta optymizmu powinna czerpać także ze skarbnicy ziół. Wiele z nich pomaga odzyskać dobry nastrój i oddala pesymistyczne myśli. Przykładem może być pachnąca cytrynowo melisa, która dodana do potraw likwiduje stany depresji i napięć, rozstroje żołądka wywołane nerwami czy bezsenność, albo kozłek lekarski, tymianek, bazylia, rozmaryn, również łagodzące wszelkie napięcia nerwowe.

Pozytywna energia życiowa bierze się nie tylko z prawidłowo ułożonego jadłospisu. Najlepszym lekiem na codzienne kłopoty jest dieta bogata w składniki mineralne i witaminy, jednak aby nie czekać długo na efekty diety optymizmu, należy zmienić cały styl swojego życia. Nie dopadną nas znużenie i brak chęci do życia, jeśli będzie ono wypełnione sportem, spotkaniami z przyjaciółmi czy hobby. Ponieważ optymizm to przede wszystkim zaakceptowanie siebie i radość z tego, że są inni ludzie.

Porady w diecie optymizmu i jadłospis

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 3
Gości: 0
Roboty: crawl Bot, robot Bot, robot Bot