Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Dieta antynowotworowa | Profilaktyka przeciwrakowa - zalecenia

Nowotwory to rozrośnięte tkanki pochodzące z organizmu, jednak dla niego nietypowe. Medycyna rozróżnia dwa typy tej choroby - nowotwory złośliwe (np. rak, mięsak); szybko rosnące, charakteryzujące się przerzutami do innych narządów i wyniszczeniem organizmu, oraz nowotwory łagodne (np. mięśniak, tłuszczak); rosnące powoli, nie tworzące przerzutów i nie zatruwające ustroju.

Oba rodzaje choroby są bardzo groźne dla życia człowieka, wymagają wczesnego rozpoznania i konsekwentnego leczenia. Według statystyk Komitetu Zwalczania Raka, w Polsce co roku zapada na tę straszną chorobę 90-100 tysięcy osób.

Palenie 
Tylko co czwartą udaje się całkowicie wyleczyć. Przyczynami tak dużej liczby zachorowań są m.in. zanieczyszczenie środowiska, niewłaściwy tryb życia i stres. Niektóre nowotwory są dziedziczne. Przeprowadzone niedawno badania potwierdziły istnienie genu, mogącego przyczynić się do zachorowania na raka w starszym wieku. Jednak dwoma najważniejszymi czynnikami wpływającymi na powstanie raka są nieprawidłowa dieta i palenie tytoniu.

Powszechnie stosowane środki profilaktyki antynowotworowej mogłyby zmniejszyć liczbę zachorowań o połowę. Dieta jest bardzo ważnym jej elementem. Jadamy niezdrowo, tłusto i ciężko-strawnie. Badania naukowe potwierdzają, że raka mogą wywołać różne związki chemiczne zawarte w żywności. Powstają one w wyniku stosowania nawozów sztucznych w rolnictwie oraz występowania przemysłowych skażeń środowiska.

Środki chemiczne, dodawane do żywności w trakcie jej przetwarzania oraz szkodliwe substancje używane do produkcji opakowań należą także do czynników powodujących nowotwory. Trudno uchronić się przed ich wpływem na nasz organizm, lecz można spróbować zrównoważyć działanie związków toksycznych, stosując odpowiednią dietę.

Marchewki
Wiele gatunków warzyw i owoców wykazuje właściwości antyrakowe. Substancje hamujące rozwój chorych komórek, nie rozkładające się nawet w czasie gotowania, można odnaleźć w kapuście, cebuli, marchwi i bakłażanach. Również sok z czerwonych buraków zawiera szczególnie dużo mikroelementów, witamin oraz związków leczniczych.

Należy go wyciskać ze świeżych, rozdrobnionych warzyw i pić profilaktycznie do 1 szklanki dziennie przez 3 tygodnie. Ze względu na nie najlepszy smak można go rozcieńczać wodą lub sokiem z marchwi. Chorym na nowotwory zaleca się zwiększenie dawki do 2 szklanek soku dziennie i picie go małymi łykami przed jedzeniem przez 2 miesiące.

Czosnek
Innym ważnym warzywem stosowanym w profilaktyce jest czosnek. Wzmacnia on system immunologiczny organizmu, wykazuje właściwości przeciwnowotworowe i działa podobnie jak antybiotyki, zwalczając wirusy. Białe krwinki osób jedzących czosnek walczą z chorobą znacznie silniej, niż krwinki osób nie spożywających tego warzywa. Czosnek hamuje rozrost komórek rakowych.

Kefir ma podobne właściwości. Hamuje rozprzestrzenianie się choroby i pobudza do pracy system odpornościowy. Wraz z innymi produktami mlecznymi zabezpiecza organizm przed rakiem układu pokarmowego. Z tych samych powodów warto spożywać żywność bogatą w błonnik. Dieta uwzględniająca ten składnik chroni przed zachorowaniem na raka jelita grubego.

Błonnik zwiększa objętość stolców i ułatwia wypróżnienie, skracając czas kontaktu substancji rakotwórczych ze ścianami jelita. Ten cenny składnik występuje w pełnoziarnistych produktach zbożowych, owocach i warzywach.Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

Zasady profilaktyki przeciwrakowej

W profilaktyce przeciwrakowej należy:
  •  jeść dużo warzyw, owoców i pokarmów bogatych w błonnik;  
  •  spożywać małe ilości tłuszczów zwierzęcych, czerwonego mięsa i jego przetworów, zastępując je rybami i drobiem;
  •  unikać pokarmów wędzonych, solonych, peklowanych i zawierających konserwujące środki chemiczne;  
  •  zrezygnować z potraw ciężkostrawnych i smażonych na rzecz duszonych i gotowanych;
  •  zaniechać palenia papierosów i picia alkoholu.

W profilaktyce antyrakowej zaleca się:
  •     chude mięso (kurczak, królik, cielęcina, młoda wołowina);
  •     chude ryby;
  •     jaja;
  •     nabiał;
  •     dużo świeżych warzyw i owoców;  
  •     kasze;
  •     ryż;
  •     makarony z ciemnej mąki;  
  •     pieczywo razowe.

W profilaktyce przeciwrakowej należy ponadto ograniczyć: 
  •  tłuste potrawy;  
  •  żywność z dużą ilością konserwantów;  
  •  papierosy;
  •  alkohol;
  •  potrawy ciężkostrawne;
  •  zasmażki.
Roślinne produkty żywnościowe zawierają witaminy wspomagające organizm w walce z wolnymi rodnikami, które przyczyniają się do powstawania raka piersi, żołądka, jelit, trzustki, przełyku, jamy ustnej, krtani i pęcherza. Dietetycy i terapeuci polecają dietę wegetariańską, jako skuteczną metodę walki z chorobami nowotworowymi.
Według nich dieta zwiększa możliwości obronne organizmu i wpływa na jego witalność. Korzyści z takiego sposobu odżywiania sprowadzają się między innymi do ograniczenia przyswajania substancji trujących. Nie dochodzi również do szkodliwych procesów gnilnych w jelicie grubym, które towarzyszą jedzeniu mięsa.

Surówka
Jednym z rodzajów jarskiego odżywiania jest dieta składająca się wyłącznie z surowych warzyw i owoców. Dostarcza ona organizmowi ogromnych ilości witamin i składników mineralnych. Dopuszczalnym dodatkiem do surówkowego jadłospisu są specjalnie dobrane produkty mleczne. W czasie stosowania takiej kuracji należy zrezygnować z picia herbaty, kawy i napojów alkoholowych oraz rzucić palenie tytoniu.
Wymagane jest też znaczne ograniczenie spożywania soli. Twórcy diety opartej na surowej żywności uważają, że świeże produkty roślinne są dla chorego ważnym źródłem energii. Podkreślają wagę systematyczności takiego odżywiania, która chroni przed niedoborami składników odżywczych. Ważna jest także walka z nadwagą, osoby otyłe bowiem są bardziej narażone na występowanie nowotworów piersi, macicy i pęcherzyka żółciowego.
W chorobach nowotworowych ustala się indywidualną dietę dla pacjenta. W każdym przypadku posiłki muszą być różnorodne i wartościowe. Dość często chorzy cierpią na zaburzenia łaknienia i aby zachęcić ich do jedzenia, należy zadbać o atrakcyjny wygląd dań. Ważne jest częste podawanie posiłków w niewielkich porcjach. Niektórzy lekarze i dietetycy zalecają chorym na nowotwory układu pokarmowego jedzenie warzyw i owoców w postaci przecierów, galaretek i kisieli.

Jaja kurze
Układając jadłospis dla osoby chorej na nowotwór, należy pamiętać o leczących tę chorobę witaminach. Najczęściej stosowane w kuracjach antyrakowych witaminy to A, C i E. Witamina A ma działanie ochronne w niektórych typach nowotworów. Witamina E uważana jest za przeciwutleniacz. Zmniejsza zawartość mutagenów kałowych, sprzyjających rozrostowi nowotworów w jelicie grubym.
Najczęściej stosowaną w leczeniu tych groźnych chorób jest witamina C. Stanowi ona składnik substancji, w której umieszczone są komórki naszego ciała. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego.

Dieta antynowotworowa antyrakowa

W diecie antynowotworowej warto wiedzieć, że:
  •      nadwaga zwiększa ryzyko nowotworu;
  •      duże spożycie tłuszczów zwierzęcych może przyspieszyć rozwój raka jelit i odbytnicy;
  •      jogurt wzmacnia odporność;
  •      szpinak, jarmuż, kapusta biała i czerwona, brukselka, kalafiory, brokuły zmniejszają ryzyko zachorowania na raka oraz łagodzą uboczne skutki chemioterapii;
  •      selen zawarty w selerze oraz produktach zbożowych redukuje nawet o 70% ryzyko zachorowania na raka prostaty, przeciwdziała rakowi żołądka i jelit;
  •      należy unikać produktów spleśniałych i przypalonych;
  •      rakowi przewodu pokarmowego sprzyja niedobór witaminy B2, bez której w organizmie zaczynają działać silne rakotwórcze toksyny; witaminę tę zawierają m.in.: drożdże piwne, wątróbka kurza i wołowa oraz jaja;
  •      obfite posiłki sprzyjają powstawaniu raka;
  •      dieta mało urozmaicona, z przewagą ziemniaków i ryżu, może być przyczyną raka żołądka;
  •      witamina C znajdująca się w świeżych warzywach i owocach chroni przed rozwojem raka przełyku;
  •      witamina E, której źródłem są oleje roślinne, ziarna zbóż, jaja, mięso, orzechy, jako antyoksydant przeciwdziała reakcjom utleniania, mogącym powodować nowotwory;  
  •      b-karoten, prowitamina witaminy A, hamuje rozwój raka; zapotrzebowanie na nią zaspokaja codzienne spożycie 75 g marchwi albo 60 g szpinaku; duże ilości tego składnika można odnaleźć we wszystkich warzywach i owocach kolorowych;  
  •      w leczeniu niektórych nowotworów korzystnie działają zielone warzywa liściaste oraz warzywa strączkowe (fasola, groch, soja), owoce, ciemne pieczywo i mało przetworzone produkty zbożowe zawierające dużo błonnika;
  •      należy jadać dużo ryb zawierających kwasy tłuszczowe typu omega-3, które zapobiegają różnym schorzeniom nowotworowym;  
  •      czosnek, cebula, oliwa z oliwek, zielona herbata, warzywa strączkowe i orzechy są bogate w substancje antyrakowe;
  •      duże spożycie produktów wędzonych, marynowanych i solonych może być przyczyną raka żołądka;
  •      palenie papierosów zwiększa ryzyko zachorowania na raka płuc, jamy ustnej, gardła, przełyku, trzustki, pęcherza moczowego i szyjki macicy;
  •      nadużywanie alkoholu zwiększa zagrożenie zachorowania na raka jamy ustnej, przełyku, gardła, krtani i wątroby;
  •      picie co najmniej 2 l płynów dziennie, pozwala wypłukać z przewodu pokarmowego substancje rakotwórcze; do tego celu najlepiej nadaje się woda mineralna z niewielką zawartością azotanów i kwasu węglowego, który ma działanie normalizujące funkcje żołądka, jelit i wątroby, a także oczyszcza jelita;  
  •    należy ograniczyć ilość spożywanego cukru i uważnie sprawdzać jego zawartość w przetworzonych produktach żywnościowych;
  •    choroby nowotworowe wymagają jedzenia produktów bogatych w wysokiej jakości białko. Może ono pochodzić z odtłuszczonych przetworów mlecznych, ziarna, warzyw strączkowych, jaj, ryb i drobiu;
  •     napoje gazowane, kawę, herbatę i soki konserwowane należy zastąpić naturalną wodą i świeżymi sokami;  
  •     bardzo niekorzystne jest jadanie potraw w barach szybkiej obsługi;
  •     przed snem nie należy zbytnio się objadać, ponieważ organizm w nocy powinien odpoczywać;  
  •     trzeba jeść powoli, koncentrując się całkowicie na tej czynności, pozwoli to zauważyć moment nasycenia i uchroni przed niezdrowym przejadaniem się.

Produkty roślinne uważane za najskuteczniejsze w profilaktyce antyrakowej:
  • arcydzięgiel;
  • brokuły;
  • buraki;
  • cebula;
  • czosnek;
  • jabłka;
  • kapusta;
  • kiełki lucerny;
  • kiełki pszenicy;
  • marchew;
  • mlecz;
  • ogórki;
  • pietruszka;
  • pokrzywa;
  • pomidor;
  • por;
  • sałata;
  • seler;
  • szpinak;
  • winogrona.

Przykładowy jadłospis w diecie antynowotworowej

I  Śniadanie: mleko z muesli, pieczywo razowe, masło, jajko na miękko, pomidor, biały ser, miód, sok owocowy.
II Śniadanie: owoce sezonowe, jogurt.
Obiad: zupa pomidorowa z ciemnym makaronem, pulpety cielęce, ryż, buraczki zasmażane, zielona sałata z sosem winegret, kompot.
Podwieczorek: galaretka owocowa, drobne ciasteczka.
Kolacja: ryba w jarzynach, bułka grahamka, herbata.

Foto1: Palenie
Foto2: Marchewka
Foto3: Czosnek
Foto4: Surówka
Foto5: Jaja

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 10
Gości: 5
Roboty: Google Bot, robot Bot, crawl Bot, Google AdSense, robot Bot