Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

GŁÓWNE SKŁADNIKI POKARMOWE

Każdy człowiek musi zdać sobie sprawę, w jakim stopniu dieta ma wpływ na jego zdrowie. 

Spożywanie urozmaiconych pokarmów pozwala zaspokoić potrzeby organizmu na wszelkie składniki odżywcze. W interesie każdego człowieka leży właściwy wybór produktów, zarówno pod względem ich rodzaju, jakości, jak i ilości. Dostarczany organizmowi pokarm jest źródłem energii, przyczynia się do wzrostu, regeneracji komórek i tkanek ustrój u oraz podtrzymuje podstawowe procesy życiowe. 

Składniki zawarte w pożywieniu spełniają te role i dlatego nazywamy je składnikami odżywczymi. O wartości energetycznej produktów decydują zawarte w nich węglowodany, tłuszcze i białka, będące głównymi źródłami energii.
 
  Zdrowa dieta

Dla zdrowia i sprawności organizmu ok. 55-60% energii powinno pochodzić z węglowodanów, ok. 25-30% energii z tłuszczów, a 10-15% z białek. Węglowodany są głównym źródłem energii dla organizmu. Szybkość wchłaniania cukrów przez organizm zależy od rodzaju węglowodanów, dlatego tak ważne jest, jakie produkty spożywamy. 

Optymalnym źródłem energii są skrobie, występujące w makaronach, ziemniakach, kaszach, pieczywie i roślinach strączkowych. Tłuszcze niezbędne do utrzymania podstawowych funkcji organizmu dzielą się na nasycone i nienasycone. Te pierwsze znajdują się w produktach pochodzenia zwierzęcego (mięsnych i mlecznych), drugie są przeważającą częścią tłuszczów roślinnych.

Dbając o nasze zdrowie, powinniśmy starać się zastępować tłuszcze nasycone nienasyconymi. Białka, jako podstawowy materiał budulcowy komórek i tkanek organizmu, są wielocząsteczkowymi związkami, w skład których wchodzą aminokwasy. Mają one wpływ na wzrost, regenerację komórek w tkankach kości i mięśni.

Racjonalne odżywianie wymaga spożywania w odpowiedniej ilości nie tylko węglowodanów, tłuszczy i białek, ale również innych składników pokarmowych takich jak, składniki mineralne, witaminy, substancje balastowe czy mikroelementy.

witaminy i minerały

45 SKŁADNIKÓW POKARMOWYCH

  • Węglowodany
          (woda i cukier)
  • Substancje balastowe
  • Tłuszcze
          (lipidy)
  • Białka
          (proteiny)
  • Woda
  • Witaminy
          Witamina Bi, Witamina B2, Witamina B3, Witamina B6, Witamina B12, Kwas foliowy, Biotyna, Kwas nikotynowy, Kwas pantotenowy, Witamina C, Witamina A, Witamina D, Witamina E, Witamina K.
     
  • Najważniejsze kwasy tłuszczowe
          
  • Kwas linolowy i Kwas linolenowy
     
  • Najważniejsze aminokwasy
          (składniki białek)- Walina, Leucyna, Izoleucyna, Treonina, Metionina, Fenyloalanina, Tryptofan, Lizyna, (Histydyna, Arginina ważne tylko w           okresie wzrostu)
     
  • Składniki mineralne i mikroelementy
          Sód, Chlor, Potas, Wapń, Fosfor, Magnez
     
  • Mikroelementy
          Żelazo, Jod, Fluor, Cynk, Miedź, Mangan, Selen, Chrom, Molibden 


Rekapitulacja: węglowodany tłuszcze i białka, składniki mineralne i witaminy
Źródło foto: https://flic.kr/p/d9NgEL | https://flic.kr/p/q1C5fu Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 3
Gości: 1
Roboty: crawl Bot, robot Bot