Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Węglowodany

Węglowodany stanowią podstawowe źródło tzw. szybkiej energii. Składają się z pojedynczych cząsteczek cukrów, powiązanych w łańcuchy i tworzących dwa rodzaje węglowodanów - cukry proste (jedno i dwucukry) i cukry złożone (skrobia i glikogen).

Właśnie glukoza, gromadzona w wątrobie i mięśniach, jest dla organizmu najważniejszym źródłem energii. Możemy ją znaleźć w owocach, warzywach i sokach owocowych. Np. jabłka, które są źródłem różnych węglowodanów, zawierają nie tylko cukry proste, ale bogate są również w błonnik i niewielką ilość skrobi.

węglowodany

Dzięki temu, że jabłko trawimy dość wolno, podnosi się poziom glukozy we krwi, co doskonale wpływa na metabolizm w komórkach ustroju. Inne węglowodany zanim zostaną wchłonięte przez organizm muszą być rozłożone na mniejsze jednostki i przekształcone w wątrobie na glukozę.

Do złożonych form węglowodanów należy skrobia, która w organizmie rozkładana jest na cukry proste. Pewne ilości skrobi znajdują się w owocach i warzywach, dużo w' ziemniakach, produktach mącznych, zbożowych i strączkowych, takich jak: pieczywo, makarony, kasze, groch, fasola, soja, soczewica. Do rozłożenia skrobi konieczne są enzymy trawienne, podczas gdy jednocukry wchłaniane są natychmiast.

Jeżeli mamy wybierać, to zawsze decydujmy się na węglowodany mniej przetworzone, tzn. takie produkty, stopniu zawarty w nich błonnik oraz pozbawia części składników mineralnych, witamin i białka.

Najmniej odżywcze z tej grupy produktów są węglowodany proste, czyli cukry zbudowane z jednej lub dwu cząsteczek sacharydów. Zawarte są w lodach, słodyczach i ciastkach. Czystym dwucukrem (sacharozą) jest cukier spożywczy, z buraków lub trzciny. Wynikiem wzrostu spożycia cukrów prostych jest otyłość, częstsze występowanie cukrzycy i miażdżycy tętnic, polegającej na zwężeniu śwatła naczyń tętniczych. Objawia się to na co dzień szybkimi zmianami stężenia glukozy we krwi, powodującymi zmiany nastroju - od pobudzenia i nerwowości do depresji i zniechęcenia.

Jak ograniczyć cukry proste

  • Zrezygnować ze słodzenia napojów cukrem rafinowanym, a wprowadzić w jego miejsce np. miód, melasę, owoce.
  • Zmniejszyć spożywanie napojów słodzonych w ogóle.
  • Ograniczyć słodzenie przetworów zbożowych, np. płatków śniadaniowych.
  • Ograniczyć spożycie ciast, słodyczy, ciastek i herbatników.
  • Zastąpić pieczywo białe chlebem pełnoziamistym.

Źródło węglowodanów

Węglowodany złożone Ziarna: pszenica, jęczmień, owies, kukurydza, żyto, gryka, Ryż,  Ziemniaki
Cukry proste Sacharoza (cukier) Laktoza, Maltoza, Glukoza, Fruktoza, Galaktoza.


Rekapitulacja: Jak ograniczyć cukry proste, Źródło węglowodanów, węglowodany skrobia i glikogen
Źródło foto: https://flic.kr/p/5Xyaz9
Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama




Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 10
Gości: 2
Roboty: crawl Bot, Google Bot, crawl Bot, Google Bot, robot Bot, Google Bot, robot Bot, Google Bot

Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej
Add comment

Dodaj komentarz

(przeładuj obrazek)