Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Niedobór witaminy K i jak uzupełnić witaminę K

Ból, brzuch, dłonie
Niedobór witaminy K może powodować zapalenie jelita, biegunkę, celiakię, słabą krzepliwość krwi, łatwość powstawania krwotoków zewnętrznych i wewnętrznych, problemy z gojeniem się ran oraz zaburzenia w mineralizacji kości. (zob. pełny artykuł: Witamina K i jej skład: K1 K2 i syntetyczna K3)

Brak witaminy K w organizmie występuje czasem u niemowląt, gdyż ich ustrój nie może od razu wytworzyć w przewodzie pokarmowym odpowiedniej ilości bakterii potrzebnych do jej powstania. Aby temu zapobiec, kobiety ciężarne powinny przyjmować uzupełniające dawki tej witaminy. Czasem też wstrzykuje się ją dzieciom zaraz po urodzeniu.

Zwiększone dawki witaminy K powinny przyjmować nastolatki oraz osoby młode w wieku od 19 do 25 lat, a także kobiety w ciąży i matki karmiące.

Rzadko stwierdza się nadmiar witaminy K w ustroju, ponieważ pożywienie nie zawiera zbyt dużych jej ilości. Chociaż witamina K nie jest toksyczna, to jednak w dużych ilościach może wywołać żółtaczkę i uszkodzenie tkanki mózgowej u niemowląt. Jej nadmiar w organizmie może też spowodować rozpad krwinek czerwonych, niedokrwistość, nadmierne poty, uczucie gorąca i czerwienienie się.

Witamina K jest dostępna w aptekach w postaci płynu i tabletek. Przed rozpoczęciem jej przyjmowania należy skonsultować się z lekarzem, tym bardziej że syntetyczne preparaty witaminy K sprzedaje się tylko na receptę. Leki te należy przyjmować podczas posiłków, ponieważ wtedy lepiej się wchłaniają.

Awokado, brzoskwinie, owoce
Częste spożywanie awokado oraz brzoskwiń wpływa na uzupełnienie niedoboru witaminy K w organizmie.

Witaminę K należy łączyć z witaminą E, która sprawia, że organizm lepiej wykorzystuje tę pierwszą substancję. Jednak zbyt duże ilości witaminy E upośledzają działanie menadionu i zwiększają ryzyko wystąpienia krwawień.

Najlepszymi źródłami witaminy K są warzywa (brokuły, rzepa, szpinak, kapusta, sałata, lucerna, morszczyn, jarmuż, ziemniaki, cebula, brukselka), niektóre owoce (awokado, brzoskwinie), białko jaj, sery, jogurty, wątroba, olej sojowy i szafranowy, tran z wątroby ryby, orzeszki pistacjowe oraz mięso.

>>Witamina K i jej skład: K1 K2 i syntetyczna K3Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama




Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 5
Gości: 0
Roboty: robot Bot, Google Bot, crawl Bot, Google Bot, robot Bot

Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej
Add comment

Dodaj komentarz

(przeładuj obrazek)