Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Szurba - tradycyjna zupa arabska, przepis

Szurba - tradycyjna zupa arabska, Kebab, pitta lub kuskus? Te potrawy już na stałe zagościły w polskim jadłospisie i cieszą się ogromną popularnością. Wszystkie wywodzą się z Bliskiego Wschodu.

 shorba, zupa arabska 

Potrawą bardzo charakterystyczną dla kuchni arabskiej jest mezze, występujące w kilku postaciach. Najczęściej stanowi zakąskę (podawaną w specjalnej, płaskiej miseczce), na którą składają się orzechy, cienkie plastry ogórka, ćwiartki pomidorów, wilgotne ziarna pszenicy i kiełki. Czasem są to małe porcje drobiu lub ryby, liście winorośli nadziewane wątróbką jagnięcą lub cielęcą, placuszki z fasoli albo omlet.

Mezze może być spożywane również jako danie główne, w postaci np. pierożków z ciasta francuskiego lub drożdżowego, nadziewanych mięsem, serem i warzywami. Produkty wykorzystywane przy sporządzaniu mezze charakteryzują się wysoką zawartością białka, są więc uważane za wartościowe.

Mogą jednak powodować kłopoty trawienne, co jest związane z różnicą w sposobie przetwarzania w organizmie białek roślinnych (zawartych w roślinach strączkowych, pestkach i zbożach) i zwierzęcych (występujących w mięsie i rybach). Podawanie warzyw z mięsem jest typowe dla tamtejszej kuchni, dlatego osoby o wrażliwym przewodzie pokarmowym powinny liczyć się z możliwością wystąpienia pewnych dolegliwości.

W kuchni arabskiej bardzo często wykorzystuje się bakłażany, cukinię i fasolkę szparagową.

PRZEPIS NA SZURBĘ, ZUPĘ ARABSKĄ

Składniki: 50 g grochu, 2 łyżki oliwy, 2 cebule, 2 ziemniaki, 130 g fasolki szparagowej, 130 g bobu, 450 g jagnięciny, 6 pomidorów, zielona papryka, cukinia, 2 łyżki pasty pomidorowej, łyżeczka sproszkowanej papryki, pieprz, świeża mięta i kolendra.
 
W kuchni arabskiej stosuje się wiele odmian serów, które są atrakcyjną przekąską i uzupełnieniem posiłku. Na dużą wartość odżywczą żółtego sera wpływają jego składniki: wapń, białko i witamina B12. Niemniej należy pamiętać, że produkt ten zawiera dużo szkodliwych dla zdrowia, nasyconych kwasów tłuszczowych, podnoszących poziom cholesterolu we krwi i będących przyczyną miażdżycy.

Przygotowanie: groch zalewamy wodą i odstawiamy na 8 godzin. Do garnka wlewamy oliwę, podgrzewamy i podsmażamy na niej posiekane cebule, a także pokrojoną w kostkę jagnięcinę. Dodajemy sparzone, obrane ze skórki pomidory, fasolkę szparagową pokrojone ziemniaki oraz bób. Następnie dokładamy pastę pomidorową rozpuszczoną w wodzie, mielonąpaprykę, pieprz oraz wcześniej namoczony i odciśnięty groch. 

Warzywa zalewamy wodą garnek zakrywamy i wszystkie składniki gotujemy do momentu, aż groch będzie miękki (około godziny). Następnie do zupy dodajemy zieloną paprykę pokrojoną w paseczki i cukinię. Doprowadzamy do wrzenia, zmniejszamy ogień i gotujemy 20 minut. Szurbę przed podaniem posypujemy posiekanymi liśćmi mięty i kolendry.

Foto: https://flic.kr/p/ficsNFEncyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama




Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 5
Gości: 1
Roboty: Yandex Bot, robot Bot, robot Bot, crawl Bot

Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej
Add comment

Dodaj komentarz

(przeładuj obrazek)