Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Piękna mama | Higiena w okresie ciąży i połogu

Okres ciąży, poród i późniejsza opieka nad potomstwem są całkowicie naturalnymi etapami w życiu kobiety. I choć w przychodniach czy szpitalach brzemienne albo rodzące panie nazywa się pacjentkami, to na ogół nie są to osoby chore. Nie ma więc powodu, żeby w radykalny sposób zmieniały styl życia lub zaniedbywały urodę, tym bardziej że natura im sprzyja.
 
 
Wzrost poziomu estrogenów i innych żeńskich hormonów sprawia, że cera - zwłaszcza w pierwszych miesiącach ciąży - staje się delikatniejsza i nabiera zdrowej barwy, paznokcie są mocniejsze, a włosy błyszczą. Zatem od samych mam zależy, czy będą wyglądały kwitnąco i atrakcyjnie, czy nie zlekceważą pielęgnacji ciała i starań o utrzymanie zgrabnej sylwetki, mimo zmieniających się kształtów i nowych dolegliwości.

W czasie ciąży włosy zazwyczaj nabierają połysku, stają się gęstsze i szybciej rosną. Czasami jednak mogą mieć skłonność do przetłuszczania się, a około trzech miesięcy po porodzie zaczynają intensywnie wypadać, ale na ogół jest to zjawisko przejściowe, spowodowane zmęczeniem organizmu i zmianami hormonalnymi. Nie należy jednak przesadzać z odżywkami, a jeżeli włosy bardzo wypadają, lekarz może zalecić przeprowadzenie kuracji witaminowej.

Niestety nie wszystkie zmiany w wyglądzie dodają kobietom uroku, czasami po zajściu w ciążę na twarzy zaczynają pojawiać się pryszcze i plamy pigmentacyjne. Wzrost poziomu hormonów może pogłębić kłopoty z trądzikiem, którego leczenie jest utrudnione z powodu szkodliwości działania leków na płód. Jasnobrązowe plamy (melazma) pojawiają się u kobiet o ciemniejszej karnacji, przede wszystkim w okolicach nosa. policzków i czoła.

Ostuda ciążowa blednie po porodzie i znika z twarzy po jakimś czasie, ale ponieważ często zaostrza się pod wpływem promieni słonecznych, dlatego będąc w ciąży i później nie należy wychodzić na dwór bez nałożenia kremu z filtrem przeciwsłonecznym, co najmniej o faktorze 20. Aby przebarwienia nie były zbyt widoczne, zazwyczaj wystarcza nakładanie na twarz kryjącego podkładu.

Rozstępy na udach, brzuchu, piersiach i biodrach w czasie ciąży 

Rozstępy tworzą się z powodu dość gwałtownej zmiany rozmiarów ciała, najczęściej na udach, brzuchu, piersiach i biodrach. Na początku są to jasnoczerwone, wypukłe linie o szerokości 6-12 mm, później stają się purpurowe, a następnie bledną i przyjmują postać jasnych, błyszczących bruzd. Obok dużego wzrostu wagi ciała, który powoduje rozciąganie i zrywanie włókien kolagenu utrzymującego elastyczność skóry, przyczyną rozstępów może być również uszkadzanie skóry przez wzrastającą ilość hormonów. Jedynym względnie skutecznym sposobem zapobiegnięcia rozstępom jest ograniczenie nadwagi do najwyżej 20 kg.

W zapobieganiu rozstępom na brzuchu pomaga codzienny masaż miękką rękawicą, który poprawia ukrwienie skóry i uelastycznia tkankę łączną, dzięki czemu po porodzie skóra nie będzie zwiotczała i płynnie wróci do stanu sprzed ciąży. Poranny masaż polega na wykonywaniu ruchów okrężnych lub ?skubaniu" skóry, aż zrobi się czerwona (5-10 minut). Raz w tygodniu należy zrobić peeling całego ciała, a potem natrzeć je olejkiem lub lotionem.

 

Kolejne zagrożone rozstępami miejsce to piersi, które powiększają się, przygotowując do karmienia. Utrzymaniu ich w dobrej kondycji służy poranne i wieczorne nacieranie frotową myjką, zwilżoną zimną wodą z dodatkiem odrobiny octu winnego. Poza tym dobrze jest masować biust prysznicem o zmiennej temperaturze strumienia, a po osuszeniu nałożyć ujędrniający lotion lub olejek do ciała.

Masujące ruchy dłoni mogą być okrężne lub gwiaździste - od zewnątrz ku brodawkom. Na brodawki nie należy nakładać kremu, ponieważ zbyt miękkie będą później ulegały uszkodzeniom w czasie karmienia. Zahartuje je natomiast delikatny masaż i nacieranie olejkiem lawendowym lub kostkami lodu.

Według jednej z mądrości ludowych, przekazywanych z pokolenia na pokolenie kobietom w ciąży, urodzenie każdego dziecka musi kosztować je utratę zęba. Tymczasem zachowanie podstawowych zasad higieny jamy ustnej i prawidłowej diety, uwzględniającej zwiększone zapotrzebowanie na niektóre składniki, powinno ustrzec przed kłopotami.

Prawdą jest, że podczas ciąży z powodu zmian hormonalnych i podwyższenia poziomu kwasów w ślinie, łatwiej dochodzi do osadzania się kamienia nazębnego i próchnicy. Dlatego należy profilaktycznie płukać usta płynem zapobiegającym powstawaniu osadu oraz regularnie odwiedzać stomatologa. W razie potrzeby lekarz może też wskazać preparat witaminowo-mineralny, który pomoże uzupełnić niedobory wapnia, odpowiadającego za prawidłową budowę kości.

Należy również większą uwagę poświęcić dziąsłom, które stają się w tym okresie bardziej wrażliwe i mogą krwawić. Należy płukać je roztworem mirty, a do mycia używać miękkiej szczotki. Wzmacniająco działa też masaż strumieniem wody skierowanym do ust, który wykonuje się po umyciu zębów.

Typowe dla ciąży są również skłonności do obrzęków, spowodowane zatrzymywaniem wody w organizmie i wolniejszym biegiem krwi. Na opuchnięte powieki najlepiej stosować żel pod oczy i masaże kostkami lodu lub okłady z rumianku, herbaty bądź świetlika. Natomiast nogom i stopom, które mogą powiększyć się nawet o więcej niż numer, ulżą letnie kąpiele z dodatkiem soli do stóp i kremy chłodzące.

Pod koniec ciąży, kiedy zwiększona waga ciała i utrudnienia w przepływie krwi sprawiają, że na nogach zaczynają pękać naczynka krwionośne, trzeba stosować preparaty z wyciągiem z kasztanowca, ruty albo miłorzębu japońskiego. Dzięki butom na płaskiej podeszwie - te na wysokich obcasach należy odstawić do szafy - powinny się zmniejszyć dolegliwości nóg, a także kręgosłupa.

Opuchniętym i obolałym nogom znakomicie zrobi brodzenie w wannie bądź w misce z zimną wodą (przez mniej więcej 1 minutę) i częste układanie nóg wyżej niż reszty ciała. Ze względu na możliwość uszkodzenia poluźnionej w tym okresie tkanki łącznej nie jest zalecane usuwanie owłosienia z nóg za pomocą gorącego wosku.

Kobiety, które uprawiały jakiś sport przed zajściem w ciążę, mogą to robić nadal, a pozostałe - powinny zacząć. Z pewnością należy unikać dyscyplin, które powodują wstrząsy ciała, uciskanie, upadki lub wymagają dźwigania. Trzeba zrezygnować zjazdy konnej, tenisa, judo, karate, podnoszenia ciężarów i gier zespołowych, w których może dojść do urazów przy kontakcie z innymi zawodnikami (siatkówka, koszykówka lub piłka ręczna).

Ruch zapewnia kobiecie dobre samopoczucie i ładny wygląd, korzystnie wpływa na jej kondycję, dotlenia także dziecko, przynosi ulgę w różnych dolegliwościach. Poprawia funkcjonowanie układu krążenia i rozciągliwość mięśni, zmniejsza bóle kręgosłupa, obrzmienie nóg i zaparcia, uczy prawidłowego oddechu. Szczególnie godne polecenia jest pływanie, zwłaszcza stylem grzbietowym, który odciąża kręgosłup. Nie wolno jednak zanurzać głowy pod wodę i skakać do basenu.

Około 4. miesiąca można rozpocząć gimnastykę ciążową w szkole rodzenia albo kontynuować dotychczasowe ćwiczenia, ale już bez podskoków, gwałtownego rozciągania i intensywnych ćwiczeń wzmacniających mięśnie brzucha oraz obciążających mięśnie grzbietu (skłony, przysiady itp).
 
Bez względu na rodzaj ćwiczeń, zmęczenie, zadyszka, przyspieszenie tętna, zawroty głowy i ból są sygnałem do przerwania wysiłku.
Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 4
Gości: 0
Roboty: robot Bot, spider Bot, crawl Bot, robot Bot