Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Pielęgnacja brzucha i korygowanie wad postawy

Wciągamy brzuchy, prostujemy plecy

Jędrny i płaski brzuch nastolatki z upływem lat deformuje się, zaokrągla i uwypukla. Na wysokości talii i brzucha tkanka tłuszczowa gromadzi się ?instynktownie", jakby zapasy odkładały się tam na wypadek głodu. Nie ma więc powodu, żeby walczyć z nieznacznymi rezerwami tkanki tłuszczowej, ale nie należy dopuszczać, żeby brzuch zamienił się w gigantyczny magazyn.

Young female doing crunches, maintaining a slim figure

Jeżeli skłonności do jego powiększania się nie są uwarunkowane dziedzicznie albo nie są skutkiem zachwiania gospodarki hormonalnej, szczególnie w okresie menopauzy, to właściwa dieta, masowanie i systematyczna gimnastyka wzmacniająca mięśnie brzucha, a także codzienna pielęgnacja skóry zapewnią mu piękny kształt i wygląd na wiele lat.

Oprócz nadmiaru spożywanego niezdrowego i wysokokalorycznego jedzenia, także wzdęcia i zaparcia, wynikające między innymi ze złych nawyków żywieniowych, przyczyniają się do tego, że brzuch przybiera duży rozmiar. Herbatki z kminku, kopru włoskiego czy anyżu pomogą zlikwidować wzdęcia. Dobre efekty przynosi też masaż brzucha, który należy wykonywać w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara.

Równocześnie trzeba unikać gazowanych napojów, ostrych przypraw, cukru i kwasów, a zamiast surowych produktów lepiej spożywać gotowane warzywa i przetwory zbożowe. Powinno się też ograniczać jedzenie owoców zawierających duże ilości cukru, takich jak jabłka, rabarbar, śliwki, czereśnie, które również są przyczyną wzdęć. W przypadku zaparć można spożywać otręby z dużą ilością wody mineralnej albo z gorzką herbatą oraz pokarmy bogate w błonnik.

Korygowanie wad postawy 

Dość powszechne przyjmowanie nieprawidłowej postawy powoduje, że brzuch sprawia wrażenie wydatniejszego niż jest w rzeczywistości, pośladki wystają, a plecy robią się okrągłe. Korekcja postawy nie tylko wpływa na poprawę figury, ale powoduje odciążenie mięśni grzbietu i narządów jamy brzusznej oraz ułatwia oddychanie. Systematyczne wykonywanie kilka razy dziennie ćwiczeń poprawiających postawę sprawi, że przyjmowanie tej właściwej stanie się całkowicie naturalne.
 
Usprawnieniu powłok brzusznych służy także gra w tenisa, w czasie której biega się z rakietą i na przemian schyla po piłkę i prostuje. Jazda na rowerze wzmacnia nie tylko uda i łydki, ale także mięśnie brzucha oraz grzbietu. Wiosłowanie na łódce lub kajaku wymaga wciągania brzucha i napinania jego mięśni, co przynosi dobre efekty, zwłaszcza gdy ruchowi towarzyszą głębokie oddechy. Dzięki gimnastyce pleców można uniknąć wielu schorzeń kręgosłupa.

Można też uczęszczać na zajęcia aerobiku albo gimnastykować się w domu. Trzeba jednak pamiętać, że zajęcia typu uprawianie sportu czy gimnastyka wzmagają apetyt. Żeby więc nie zmarnować wysiłku włożonego w ćwiczenia pozwalające pozbyć się zbędnych kilogramów, trzeba oszukiwać głód i spożywać produkty niskokaloryczne, ale sycące.
 
 
 
Gimnastyka mięśni brzucha w połączeniu z prostymi ćwiczeniami wzmacniającymi i rozciągającymi plecy wpływa na kształtowanie ładnej sylwetki i pomaga zapobiegać dolegliwościom kręgosłupa. Długoletnia praca za biurkiem czy przy komputerze prowadzi często do ograniczeń ruchomości odcinka szyjnego kręgosłupa, zesztywnienia oraz bólów, a przez to do zniekształcenia sylwetki. Trzeba zatem przerywać od czasu do czasu swoje zajęcia, żeby wykonać parę prostych ćwiczeń.
 
Zwracać też należy uwagę na przyjmowanie właściwej postawy w trakcie codziennych zajęć.
 
  • Nie siadać na samej krawędzi krzesła, gdyż dla utrzymania równowagi trzeba wtedy cały czas napinać mięśnie. Lepiej przysunąć się do stołu czy biurka i oprzeć plecy o oparcie krzesła.
  • Raczej nie zakładać przy tym nogi na nogę, żeby nie zwiększać napięcia mięśni pleców i nie utrudniać krążenia krwi.
  • Niosąc zakupy, dobrze jest rozkładać ciężar równomiernie na obie ręce, żeby nie unosić któregoś z ramion.
  • Prasując, najlepiej stanąć blisko deski, w lekkim rozkroku z wyprostowanymi plecami. Można też stawiać jedną stopę na niskim stołeczku i zmieniać nogę co 15 minut.
  • Podnosząc ciężar z ziemi, lepiej przykucnąć jak najbliżej przedmiotu i wstawać z wyprostowanymi plecami, unosząc potrzebną rzecz.

Pielęgnacja i kosmetyka skóry brzucha

Zasady pielęgnacji skóry brzucha i pleców nie różnią się od sposobu, w jaki pielęgnuje się resztę ciała, ale z brzuchem należy obchodzić się ostrożnie i nie masować go szorstkimi rękawicami. Z plecami są pewne problemy, ponieważ nie widzi się ich i trudno je dosięgnąć. Trzeba jednak o nie dbać i przy kąpieli lub podczas korzystania z prysznica delikatnie szczotkować i nie omijać przy nakładaniu środków pielęgnujących.

Masaż za pomocą szczotki na długiej rączce jest szczególnie wskazany, kiedy skóra zrobi się matowa i szara, bo jest to znak, że trzeba pobudzić w niej krążenie krwi.
 
Wypryskom na plecach zaradzić może maseczka do cery tłustej albo z glinki leczniczej, którą nakłada się raz w tygodniu. Dość gęstą masę trzeba pozostawić do wyschnięcia, a następnie zetrzeć na sucho i wejść pod zimny prysznic. Skórze suchej i łuszczącej się dobrze zrobi następujący zabieg: rękawicę sizalową moczy się w oliwie z oliwek albo olejku z jojoby, a następnie w roztworze soli morskich, po czym szybko wciera się te składniki w plecy i łopatki.

Po spłukaniu i osuszeniu skóry ręcznikiem smaruje się ją balsamem lub oliwką. Ponieważ zabieg ten trudno wykonać samodzielnie, potrzebna będzie czyjaś pomoc. Podobnie jak przy innym zabiegu, polega na nacieraniu pleców szorstką rękawicą, zwilżoną wodą z octem jabłkowym lub z sokiem z cytryny albo gruboziarnistą solą zmieszaną z wódką i octem winnym.

Masaż brzucha:

  • Masujemy obie strony brzucha, przesuwając palce od bioder do żeber. Następnie powtarzamy masaż całymi dłońmi, lekko ugniatając i przesuwając półokrągłymi ruchami dłonie. Powtarzamy, zmieniając kierunek, masujemy brzuch w poprzek od prawej strony do lewej.
  • Zaczynamy masowanie pod żebrami i głaszczemy skórę w stronę pępka. Powtarzamy, przesuwając dłonie w dół i na boki.
Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 4
Gości: 3
Roboty: crawl Bot