Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Zaburzenia snu

Jak uregulować tryb życia?

Zaburzenia snu należą do najczęściej występujących chorób. Dzielimy je na dysomie, parasomie i wtórne zaburzenia snu.

DisturbancesJak uregulować tryb życia

Dysomie to pierwotne zaburzenia, dotyczące długości, jakości i pory snu. Wyróżniamy wśród nich: bezsenność, nadmierną senność oraz zaburzenia rytmu snu i czuwania u osób pracujących w trybie zmianowym, czy przekraczających strefy czasowe.

Parasomie to zaburzenia przysenne -lęki nocne, koszmary senne, somnambulizm.

Zaburzenia wtórne występują w przebiegu chorób somatycznych i psychicznych, obserwuje się je np. w przypadku schorzeń centralnego układu nerwowego.

Zaburzenia snu powodują osłabienie układu odpornościowego organizmu, stajemy się bardziej podatni na choroby, mamy problemy z koncentracją uwagi w czasie czuwania. Ocenia się, że mniej więcej połowa wypadków drogowych wynika z niedoboru snu u kierowców. Zaburzenia snu występują częściej u osób starszych.

Objawy zaburzeń sennych

Objawy zależą od rodzaju zaburzeń, są to:
  •   trudności w zasypianiu;  
  •   budzenie się w nocy;  
  •   zbyt wczesne budzenie się rano;
  •   brak uczucia wypoczynku po śnie;  
  •   w przypadku lęków nocnych -nagłe przerwanie snu, budzenie się z krzykiem w nocy, chory jest zdezorientowany.

Przyczyny zaburzeń snu

Istnieją dwa rodzaje przyczyn wystąpienia zaburzeń:
  •     organiczne (choroby ośrodkowego układu nerwowego, np. choroba Parkinsona);
  •     psychogenne (napięcia psychiczne).  
 
Niekiedy trudno ustalić przyczynę bezsenności, gdyż może być wywołana wieloma czynnikami psychicznymi, do których należą np. konflikty wewnętrzne, często nieuświadamiane. Jedną z przyczyn zaburzeń snu w nocy mogą być popołudniowe drzemki.
Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

Zaburzenia snu leczenie naturalne

Bardzo ważne jest uregulowanie trybu życia, tzn. chodzenie spać i wstawanie codziennie o tej samej godzinie, spożywanie posiłków o tych samych porach. Należy zrezygnować z drzemek popołudniowych. W sypialni powinna panować cisza i ciemność. Należy zadbać o to, by pokój, w którym będziemy spać, był przewietrzony. Nie należy kłaść się do łóżka, zanim nie wystąpi uczucie senności. Niekiedy w zaśnięciu pomaga słuchanie spokojnej muzyki lub przeczytanie kilku stron ciekawej lektury.

Dietetyka w zaburzeniach snu

Przed snem należy zjeść lekki posiłek, składający się z pokarmów zawierających tryptofan, np. mleko, banany, mięso indyka.
Należy unikać potraw bogatych w tyraminę, czyli czekolady, kiełbasy, szynki, żółtego sera i wina. Nie powinno się pić wieczorem i w nocy czarnej kawy, mocnej herbaty oraz napojów typu cola.

Alkohol może okresowo pomóc w rozładowaniu napięcia psychicznego, ale nie usuwa przyczyny napięcia nerwowego, a ponadto niesie groźbę uzależnienia. Podobnie jest z syntetycznymi środkami nasennymi (tabletkami). Należy pamiętać, że większe dawki alkoholu wywołują zaburzenia snu.

Zaburzenia snu hydroterapia

Powszechnie znane jest korzystne działanie ciepłej (nie gorącej), krótkiej kąpieli przed snem. Do wody można dodać kilka kropel olejku lawendowego lub z mięty pieprzowej.

Zaburzenia snu ziołolecznictwo

Skutecznym środkiem jest herbatka z melisy, rumianku lub szyszek chmielu wypijana krótko przed snem.

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 7
Gości: 1
Roboty: Google Bot, robot Bot, crawl Bot, Google Bot, robot Bot, robot Bot