Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Żelazo - lek ziemi

Żelazo to białoszary metal ciężki, należący do grupy żelazowców. Stanowi on prawdopodobnie około 45% masy Ziemi i przyjmuje się, że w stanie rodzimym stanowi około 90% jej jądra.

Ferrum
W organizmie człowieka zaopatruje niezliczoną liczbę komórek w tlen niezbędny do życia. Dzięki tej funkcji wytwarzana jest energia, pozwalająca na aktywność i prawidłowe funkcjonowanie każdej z nich. Nośnikiem tlenu w organizmie człowieka jest hemoglobina. Składa się ona z substancji białkowej, noszącej nazwę globiny i hemu, zawierającego żelazo.

Ma czerwony kolor i nazywana jest barwnikiem krwi. Dzięki niej cząsteczki tlenu docierają do każdego zakątka ustroju. W momencie przekazania komórce żelaza wraz z tlenem, hemoglobina staje się całkowicie niepotrzebna i poddawana jest przemianom, zachodzącym w wątrobie i śledzionie.

Komórki tych organów pochłaniają bezużyteczne czerwone krwinki i wydalają zawarte w nich żelazo, które powtórnie wykorzystywane jest do syntezy hemoglobiny. Dokonuje się ona w szpiku kostnym i tam właśnie każda czerwona krwinka otrzymuje odpowiednią ilość żelaza. We krwi i w innych płynach powstających w organizmie ludzkim żelazo przemieszcza się dzięki substancji nośnikowej o nazwie transferyna.

Największe ładunki metalu wchłaniane są przez krwinki dopiero powstające. Niosą one ten cenny transport we wszystkie miejsca, gdzie odczuwane są jego braki. Oprócz funkcji natleniacza, żelazo bierze udział w syntezie enzymów (zwłaszcza enzymów żelazowo-białkowych), biorących udział w procesie oddychania komórek mięśni szkieletu.

Niedobór metalu może doprowadzić bowiem do osłabienia siły mięśni, wystąpienia bólów w ich obrębie i pogorszenia ogólnej formy fizycznej człowieka. Zbyt niski poziom żelaza w organizmie może nawet spowodować upośledzenie pracy enzymów nie zawierających tego pierwiastka.

Jego wysoki poziom w ustroju zwiększa wydolność całego organizmu, przyczynia się do prawidłowej pracy serca i przemiany hormonalnej. Wzmacnia także układ odpornościowy i przyspiesza proces podziału komórek. Przyswajanie żelaza z pokarmu zależy od kilku czynników. Jednym z nich jest odpowiednie stężenie kwasów żołądkowych, które powoduje rozkład cząstek metalu na drobniejsze elementy. W procesie tym uczestniczą także niektóre aminokwasy, białko i cukier. Bez spełnienia powyższych warunków żelazo wędruje do jelit, z których wydalane jest wraz ze stolcem.

Najłatwiej przyswajalne są cząsteczki tego pierwiastka zawarte w mięsie, gdyż niektóre rodzaje białek zwierzęcych pomagają im przedostać się przez śluzówkę do krwi. Niedobory żelaza mogą być skutkiem diety stymulującej szybki przepływ pokarmu przez układ pokarmowy, zaburzeń trawiennych i przyjmowania leków hamujących nadkwasotę. Niekorzystne jest także spożywanie żywności zawierającej fosforany i kwasy roślinne, pochodzące z: grochu, kapusty, szpinaku, orzechów, niektórych produktów sojowych, np. tofu (odwrotne działanie ma sos sojowy, który przyspiesza proces przyswajania tego pierwiastka), kawy i herbaty.

Przyswajaniu żelaza sprzyja witamina C. Ważne jest więc spożywanie mięs, ryb i drobiu z warzywami i owocami zasobnymi w tę witaminę. Na niedobory żelaza najbardziej narażone są kobiety, które tracą duże jego ilości w czasie krwawień miesiączkowych oraz osoby stosujące nieodpowiednią dietę.Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

Zawartość żelaza w produktach żywnościowych

Produkt
Ilość żelaza w mg/100g produktu
Małże
14
Pestki dyni
11
Wątróbka
10
Grzyby
5,5 - 6,7
Suszone owoce
2,1 - 3,9
Chleb pełnoziarnisty
2
Mięso wołowe
1,6 - 2,0

Najpoważniejszą konsekwencją braku tego metalu w organizmie jest anemia. Może ona objawiać się zmęczeniem, apatią, kruchością paznokci i włosów, zaparciami i bólami głowy. W stadium zaawansowanym powoduje omdlenia, zaburzenia pracy serca, trudności w oddychaniu, nudności oraz nerwowość i niepokój wewnętrzny.

Aby uniknąć niedokrwistości, należy spożywać produkty żywnościowe bogate w żelazo. Szczególnie zasobne w ten pierwiastek są podroby, ostrygi, chude mięso, produkty pełnoziarniste i wiele warzyw.

Aby uzupełnić niedobór żelaza, należy spożywać

  •  mięso;  
  •  podroby;  
  •  ryby;
  •  kapustę kiszoną;  
  •  ziemniaki;  
  •  kalafiory;  
  •  marchew;  
  •  warzywa korzeniowe;  
  •  brokuły;  
  •  pomidory.

Niedobór żelaza może powodować

  •  apatię;  
  •  zaparcia;  
  •  kruchość paznokci;  
  •  wypadanie włosów;  
  •  bladość skóry;
  •  pękanie kącików ust;
  •  brak koncentracji;  
  •  mrowienie w stopach;  
  •  osłabienie popędu płciowego.

Pierwiastki chemiczne w żywności

Mikroelementy
Produkty żywnościowe
Fosfor
 mleko, produkty pełnoziarniste, drób, mięso, ryby
Magnez
 pestki, nasiona, ziarno, warzywa zielone i strączkowe,  orzechy
Potas
 brokuły, pomidory, kapusta, ziemniaki,
  seler, warzywa strączkowe, produkty
  pełnoziarniste, awokado, banany
Siarka
 żółtko jaja, mleko, sery, mięso, ryby
Sód
 sól kuchenna, oliwki
Wapń
 mleko, jogurt, sery, zielone warzywa
  liściaste


Mikroelementy
Produkty żywnościowe
Arsen
 produkty pełnoziarniste, owoce morza, ryby
Bor
owoce, zielone warzywa liściaste, warzywa strączkowe, orzechy, piwo, wino
Chrom
produkty pełnoziarniste, nasiona, orzechy, pestki, niełuskany ryż, grzyby, szparagi, karczochy,
    mięso, drożdże piwowarskie, melasa, śliwki
Cynk
podroby, owoce morza, żółtko jaja, mięso, ryby morskie, produkty pełnoziarniste, nasiona,
    orzechy
Fluor
sery, mięso, owoce morza
Jod
sól jodowana, ryby morskie, owoce morza
Kobalt
witamina Bl2
Krzem
produkty pełnoziarniste, ziemniaki, warzywa
Mangan
produkty pełnoziarniste, pestki, orzechy, ziemniaki, szpinak, groch
Miedź
produkty pełnoziarniste, nasiona, orzechy, podroby, zielone warzywa liściaste, pomidory,
    ziemniaki, mięso, suszone owoce
Molibden
produkty pełnoziarniste, nasiona, pestki, soja, orzechy, ryż niełuskany, warzywa strączkowe
Nikiel
produkty pełnoziarniste, nasiona, orzechy, warzywa, strączkowe, ryby morskie, kraby
Selen
produkty pełnoziarniste, czosnek, szparagi, grzyby, sery, jaja, wątróbka, mięso, skorupiaki, drożdże piwowarskie, melasa
Wanad
owoce morza, grzyby, czarny pieprz, pietruszka, koper, mleko, sery, produkty z pełnego
    ziarna, ryby, mięso
Żelazo
mięso, podroby, ryby, pestki dyni, grzyby, nasiona, produkty pełnoziarniste, warzywa liściaste
    i korzeniowe, suszone owoce, pomidory
Foto: Minerał z żelazem

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 4
Gości: 0
Roboty: robot Bot, crawl Bot, robot Bot, robot Bot