Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Aerobik - dynamiczna forma utrzymania zdrowia i ducha

Aerobik, jako system ćwiczeń związanych ze specyficzną aktywnością fizyczną, opracował i wprowadził w latach 60. i 70. Kenneth Cooper, specjalista w dziedzinie norm i technik wytrzymałościowych. Podstawą teorii tej formy ćwiczeń ruchowych jest założenie, że intensywna wymiana tlenu to elementarny i główny mechanizm podnoszenia wydolności fizycznej organizmu.

W systemie tym preferuje się ćwiczenia rozwijające wytrzymałość jako zdolność całego organizmu do wykonywania długotrwałych wysiłków i doskonalące wysoki przepływ energii. Z tego względu aerobik zwykle kojarzony jest ze żmudnym, długotrwałym i wyczerpującym treningiem, może on jednak przybierać bardzo łagodne formy, w zależności od indywidualnych uwarunkowań ćwiczącego.
 

 

W rzeczywistości wiele osób na co dzień bezwiednie wykonuje ćwiczenia aerobowe - wszelkie zajęcia wymagające pewnego stałego nakładu pracy, jak choćby chodzenie na zakupy, stanowią łagodną ich odmianę. W systemie aerobiku znajdziemy wiele odmian aktywności ruchowej. Zalicza się tu jogging, zwany też marszobiegiem, bieg, pływanie, taniec, jazdę na rowerze, narciarstwo, a także ćwiczenia na skakance czy intensywną, długotrwałą pracę fizyczną. 


Wyraźnie odróżnia się je od ćwiczeń anaerobowych, takich jak tenis, gimnastyka czy biegi krótkodystansowe, które nie wymagają stałego, długotrwałego obciążenia i w których wysiłek dokonuje się zrywami i może trwać krótko. Zaznaczmy, że większość naszej aktywności fizycznej stanowi mieszanina ćwiczeń aerobowych i anaerobowych - nawet w biegu długodystansowym czy maratońskim, będącym niemal całkowicie formą aerobiku, można odnaleźć element anaerobiku w postaci zrywu przy starcie i na finiszu.


Ćwiczenia aerobowe służą głównie przygotowaniu serca, płuc i mięśni do coraz bardziej intensywnego wysiłku, nie zwiększają więc siły, lecz wydolność i wytrzymałość organizmu. Efektywność aerobiku sportowego wiąże się przede wszystkim ze zwiększonym pobieraniem tlenu. Dla przykładu zwiększony pobór tlenu zapobiega niedotlenieniu, które uniemożliwia usuwanie kwasu mlekowego z mięśni i prowadzi do ich przemęczenia. Aerobik nie jest jednak ćwiczeniem o charakterze wyłącznie sportowym, ponieważ przy spełnieniu warunku prawidłowego treningu ma nieocenioną wartość terapeutyczną. 


Bezpośrednio stymuluje przede wszystkim funkcjonowanie płuc i serca - jest jednym z najważniejszych środków zapobiegania chorobom układu krążenia. Oprócz tego poprawia funkcjonowanie wielu innych narządów wewnętrznych, takich jak wątroba czy nerki. Jego działanie ogólne jest tym większe, że pozwala osiągnąć stan równowagi i harmonii wszystkich mechanizmów ciała. Dowiedziono np., że niezwykle korzystnie wpływa na układ nerwowy i hormonalny. 


Poza tym ćwiczenia aerobowe regulują przemianę materii - poprawiają procesy odżywiania tkanek oraz oczyszczania ich z wszelkich szkodliwych złogów i toksyn. Regularnie uprawiany aerobik powoduje obniżenie ciśnienia krwi, poziomu cholesterolu we krwi i oczywiście zmniejszenie ilości tkanki tłuszczowej. 


Ćwiczenia aerobowe pomagają opóźnić oraz spowolnić naturalny proces starzenia się tkanek, dzięki regularnemu nasycaniu ich życiodajnym tlenem. Mają doskonały wpływ na ogólne hartowanie organizmu, zwiększanie jego wydolności i odporności, zarówno fizycznej, jak i psychicznej. Ludzie regularnie uprawiający treningi aerobowe nie tylko rzadziej ulegają pospolitym dolegliwościom, takim jak infekcje czy przeziębienia, ale także są mniej podatni na stres, depresje oraz nerwice. Tego rodzaju ćwiczenia często pozwalają w ogóle zrezygnować ze stosowania środków antydepresyjnych czy uspokajających. 


Jednak wartość psychoterapeutyczna treningów aerobowych wcale się na tym nie kończy. Prawidłowo prowadzony aerobik w naturalny sposób pozwala zachować sprawność fizyczną i zgrabną, szczupłą sylwetkę. Świadomość tego, że funkcjonujemy sprawniej i wyglądamy lepiej , ma wielkie znaczenie dla naszej pozytywnej samooceny, która jest podstawą dobrego samopoczucia. 


Zresztą samopoczucie poprawia się niejako automatycznie - na pewnym etapie regularnych treningów człowiek zaczyna emanować dobrą energią, staje się pełen chęci życia, tryska witalnością. Nie jest to tylko wynik zwiększenia się naszego poczucia własnej wartości - choć dokładne mechanizmy biologiczne tego zjawiska nie są znane, z pewnością ma ono pewien związek z różnymi substancjami, które wydzielają się podczas intensywnego, długotrwałego wysiłku fizycznego. 


Do substancji tych należą endorfiny, mające działanie podobne do niektórych narkotyków - np. morfiny i heroiny. Działają one nie tylko przeciwbólowo, ale też mogą prowadzić do przeżywania naturalnych stanów euforycznych - np. tzw. euforii biegacza, jakiej często doświadczają osoby trenujące bieganie. Inne korzyści psychologiczne często uzależnione są od warunków indywidualnych. Aerobik może stanowić doskonały sposób na zmianę stylu życia, może pomóc w pozbyciu się męczących nałogów, nabyciu umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach. 


Wszystkie ćwiczenia aerobowe należy uprawiać ostrożnie i po uprzedniej konsultacji lekarskiej - specjalista pomoże określić naszą kondycję, wybrać program treningowy i ewentualnie powie nam o przeciwwskazaniach do uprawiania tej terapii. Poprawnie prowadzony aerobik jest jednak terapią bezpieczną, należy tylko pamiętać, by trening był dopasowany do naszych możliwości, związanych głównie z wiekiem i stanem zdrowia. Najtrudniejszy jest oczywiście pierwszy okres ćwiczeń. Dobrze jeśli w tym czasie ćwiczy się w grupie, pod okiem doświadczonego instruktora. 


Wśród wielu odmian aerobiku każdy powinien znaleźć coś odpowiedniego dla siebie. Coraz popularniejsze są sesje prowadzone w klubach, jak również kasety z ćwiczeniami do użytku domowego. Trening w klubach jest dobry dla początkujących, którzy chcą być profesjonalnie wprowadzeni w technikę ćwiczeń. W tym wypadku warto poszukać instruktorów o wyrobionej renomie. Poza tym doskonałe są również tradycyjne treningi, takie jak bieganie, jazda na rowerze czy treningi zgodne ze schematem 3 x 30 x 130. 


Oznacza to, że zaleca się aktywność przynajmniej trzy razy w tygodniu, każdorazowo po 30 minut i w taki sposób, żeby tętno wynosiło około 130 uderzeń na minutę - co nie jest zbyt dużym tempem nawet dla średnio wytrenowanego człowieka. Czas ćwiczeń można stopniowo wydłużać - zaawansowani powinni ćwiczyć nawet ponad 70 minut w jednej sesji. Taki trening poza odpowiednim strojem i, co ważniejsze w przypadku biegów, dobrym obuwiem sportowym nie pociąga za sobą żadnych kosztów ani stresów - zaleca się go również osobom, które z różnych powodów niechętnie trenują w grupie.

 
Jeśli trenujemy samodzielnie, nie możemy zapominać o rozgrzewce w formie prostych ćwiczeń gimnastycznych. Aerobik nie bez powodu zyskuje coraz szersze rzesze zwolenników. Jest tym bardziej wskazany, im bardziej zawrotne staje się życie w naszym świecie. Mimo wszystko każdy z nas powinien znaleźć trochę czasu na pielęgnację własnego zdrowia i ducha. Na szczęście obecnie ze względu na rosnącą świadomość zdrowotną coraz mniej dziwią nas ludzie biegający lub uprawiający inne ćwiczenia aerobowe. Nie budzą śmiechu czy politowania, ale uznanie. Warto postarać się, żeby nie stracić do końca kontaktu z naturą i zachować dobrą kondycję na długie lata.
Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

Uprawianie aerobiku

  •  zapobiega chorobom układu krążenia;
  •  poprawia funkcjonowanie narządów wewnętrznych;
  •  wpływa korzystnie na pracę układu nerwowego
  •  hormonalnego;
  •  reguluje przemianę materii;
  •  obniża ciśnienie krwi i poziom cholesterolu;
  •  zmniejsza ilość tkanki tłuszczowej;
  •  opóźnia proces starzenia;
  •  hartuje organizm;
  •  zwiększa odporność fizyczną i psychiczną organizmu.


SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama




Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 11
Gości: 3
Roboty: robot Bot, robot Bot, robot Bot, crawl Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot

Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej
Add comment

Dodaj komentarz

(przeładuj obrazek)