Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Afirmacje - pozytywne formuły i wzorce myślowe

Terapia afirmatywna jest jedną z najprostszych, ale też najskuteczniejszych metod wpływania na stan psychofizyczny człowieka za pomocą myśli. Stosuje się w niej tak zwane afirmacje, czyli pozytywne formuły i wzorce myślowe, zazwyczaj wypowiadane na głos, mające określone, ukierunkowane treścią przekazu działanie, między innymi terapeutyczne.

Profil twarzy

Terapia afirmatywna nie jest pomysłem nowym. Już w starożytności greccy filozofowie podkreślali znaczenie myśli w życiu człowieka, mówiąc także o ich wpływie na zdrowie. Za jednego z twórców tego sposobu leczenia we współczesnej medycynie naturalnej uważa się francuskiego aptekarza Emilek Coue, który w latach 70. XIX wieku otworzył ogólnodostępną klinikę, gdzie praktykował "terapię stanami umysłu".

Twierdził, że schematy zaprogramowane w umyśle determinują nasze zachowanie, a poprzez "przepisywanie" negatywnych informacji (czyli likwidowanie nawyków) za pomocą afirmacji można łatwo i skutecznie, w sposób świadomy i ukierunkowany, zmieniać swoje zachowanie oraz leczyć wiele schorzeń.

Opisywana terapia opiera się na założeniu, że myślenie ma szczególną moc oddziaływania na rzeczywistość fizyczną. Myśli umożliwiają nam wywoływanie uczuć, określonych stanów psychicznych i emocjonalnych, które wpływają na psychosomatyczną kondycję organizmu. Mogą też bardziej bezpośrednio oddziaływać na pracę poszczególnych układów i narządów za pośrednictwem układu nerwowego oraz przeprogramowywać nasze postrzeganie świata zewnętrznego.

Dotychczas nie udało nam się zebrać wielu informacji o funkcjonowaniu myśli, wiadomo tylko, że jest to rodzaj fal elektromagnetycznych o nieokreślonym zakresie. Naukowcy są pewni, że silnie wpływają one na nasze funkcjonowanie na każdym poziomie - nawet komórkowym! Biorąc pod uwagę fakt, że każdy z nas ma kilkadziesiąt tysięcy myśli dziennie, z pewnością jest to zjawisko istotne dla medycyny, ponieważ odpowiednie sterowanie procesem myślenia może mieć znaczący wpływ na nasze samopoczucie i zdrowie.

To, w jaki sposób myślimy o świecie i nas samych, w oczywisty sposób odbija się na jakości naszego życia. Zwróćmy uwagę, ile zdrowia kosztują nas złość, gniew, zawiść czy agresja, ile okazji marnuje się przez lenistwo czy próżność. Aby lepiej zrozumieć działanie negatywnych myśli, dobrze jest porównać funkcjonowanie umysłu do działania komputera. Jeśli wprowadzimy do maszyny złe informacje, wciśniemy niewłaściwy klawisz lub zainstalujemy niedobry program, nie uzyskamy pożądanego efektu. Umysł zachowuje się podobnie - jeśli dostarczymy mu negatywnych bodźców, mogą pojawić się problemy emocjonalne i zdrowotne.

Afirmacje stanowią formę pozytywnego programowania, które wpływa zarówno na stan umysłu, jak i ciała, mając zdolność modyfikowania całego życia. Pierwszym krokiem w terapii afirmatywnej jest zrozumienie, jak wielka jest siła myśli, oraz uświadomienie sobie, że każdy człowiek jest panem własnej, nieograniczonej energii intelektualnej. Oznacza to, że musimy być odpowiedzialni za nasze myśli oraz że możemy je kontrolować i kierować nimi, tworząc dla siebie pozytywne środowisko samorozwoju.

Systematyczne powtarzanie afirmacji przynosi radość, spokój ducha i dobre samopoczucie. Pozytywne myślenie jest niezwykle pomocne w zwalczaniu nałogów.

Afirmacje mogą mieć bardzo różną postać. W zasadzie najlepsze są proste, klarowne formuły o wyraźnym i silnym przekazie. Ich konstrukcja ma zasadnicze znaczenie. Słowa muszą tworzyć wyraźną treść - nie ma tu bowiem miejsca na znaczenia abstrakcyjne. Należy precyzyjnie ustalić, czego pragniemy, inaczej efekt działania afirmacji może być niezadowalający.

Dobrze jest uświadomić sobie to, co nas blokuje, wszelkie negatywne wzorce myślowe, które przeszkadzają sprawnie funkcjonować, a następnie należy zastąpić je ich pozytywnymi odpowiednikami. Pamiętajmy, że w podświadomości gromadzą się różne niewłaściwe schematy, takie jak "nikt mnie nie lubi", "nie uda mi się" itd., natomiast pod wpływem powtarzania afirmacji umysł zapisuje sobie nowy wzór, który powinien zastąpić wcześniejszy, zły schemat.

Do tworzenia afirmacji używamy formuł pozytywnych, wykluczając niektóre słowa nadające wypowiedzi barwę negacji lub wahania. Na przykład nie stosuje się takich słów, jak "nie" czy "nigdy", a zwroty typu "nie zapomnę", "nie spóźnię się" należy zastępować formułami "będę pamiętał", "zdążę". Ponadto nie wymawia się słów "spróbuję", "chcę", "mogę".

Radość, kobieta 

Kiedy mówimy "chciałbym...", nasz umysł zapisuje to w "pliku", w którym przechowuje listę życzeń - wtedy formuła pozostanie w sferze pragnień i raczej się nie spełni. Podobnie jest ze słowem "mogę". Umysł odnotowuje fakt, że "może", i akceptuje to, czeka jednak na dalsze polecenia.

Podczas wypowiadania afirmacji należy skupić się na tej czynności, angażując nie tylko aparat głosowy, ale całe ciało i uwagę. Dlatego dobrze jest zapewnić sobie odpowiednie warunki do programowania myśli, powinno się to odbywać w miejscu, w którym nic nie zakłóci naszej sesji terapeutycznej.

E. Coue jest twórcą jednej z najbardziej znanych formuł afirmatywnych. Brzmi ona następująco:
"Każdego dnia, pod każdym względem, czuję się coraz lepiej".

Jednak treść afirmacji może być dowolna i najlepiej układać ją samodzielnie, trzymając się wyżej wymienionych reguł. Jednym z najlepszych sposobów korzystania z energii pozytywnego myślenia jest połączenie słownej aprobaty z wizualizacją działania, której siłę można zrozumieć dzięki pewnemu przykładowi.

Jeśli ułożymy na ziemi deskę i poprosimy kogoś o przejście po niej, zrobi to bez problemu. Jednak jeśli położymy ją między dwoma domami na wysokości 10 metrów nad ziemią, ta sama osoba zacznie się wahać - przede wszystkim za sprawą wyobraźni. Negatywna wizualizacja oraz brak kontroli nad fantazją nie pozwolą wykonać tego zadania. Deska jednak jest ta sama - różnica polega jedynie na nastawieniu umysłu i natężeniu pracy wyobraźni.

Odpowiednie sterowanie procesem myślenia pomaga uporać się z atakami obżarstwa. Terapia afirmatywna jest zalecana osobom z zaburzeniami tożsamości, kompleksami oraz różnego rodzaju problemami emocjonalnymi i psychicznymi. Ponadto należy do najskuteczniejszych metod wykorzeniania złych nawyków, np. nałogów, niepunktualności, braku pewności siebie, kłótliwości czy obgryzania paznokci. Na efekty tej prostej terapii trzeba trochę poczekać - średnio około 2 miesięcy przy codziennym powtarzaniu afirmacji.

Résumé: afirmacje likwidowanie nawyków nałogi, pozytywne myślenie umysł moc, formuły pozytywne wzorce myśloweEncyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 8
Gości: 1
Roboty: crawl Bot, robot Bot, robot Bot, Google Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot