Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Hipnagogia i świadome śnienie w terapii oneironautycznej

Sen, marzenia senne 
Aktywność na jawie a świadome śnienie
Hipnagogia często są traktowane jako coś pośredniego pomiędzy zwykłą aktywnością na jawie a świadomym śnieniem - nie dochodzi jeszcze do zaśnięcia, ale uruchamiają się już niektóre z mechanizmów działających przy świadomym śnieniu, takie na przykład jak tworzenie się sennych wizji. Hipnagogia stanowią pierwszy krok do opanowania technik śnienia na jawie, ale bywa, że w terapii oneironautycznej nie stosuje się ich wcale.

Zarówno hipnagogia, jak i świadome śnienie są zjawiskami naturalnymi i przy odpowiedniej dozie cierpliwości można samodzielnie nauczyć się kontroli nad nimi, jednak w terapii oneironautycznej zazwyczaj korzysta się z kilku sprawdzonych technik wywoływania tych zjawisk i "programowania" ich. Niektóre z nich były znane już przed tysiącami lat, choćby w Tybecie, inne są całkowicie oryginalnymi, nowoczesnymi metodami.

Jednym z najstarszych i najprostszych, ale też najważniejszych ćwiczeń jest staranne zapamiętywanie snów. Dzięki temu można zaznajomić się z pewnymi występującymi w nich wzorcami, co pozwoli później rozpoznać, że się śni. Zapamiętywanie snów ćwiczy się między innymi zapisując je natychmiast po przebudzeniu. Inną prostą techniką jest testowanie w czasie snu zastanego tam świata, na przykład poprzez odczytywanie znaków typowych dla snów, takich jak umiejętność latania, nierzeczywiste kolory, pomniejszeni ludzie itp.

Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

Mnemoniczne indukowanie świadomego śnienia

Istnieją też oczywiście techniki wprowadzania się w stan świadomego śnienia. Jedna z nich nosi nazwę mnemoniczne indukowanie świadomego śnienia, w skrócie MILD (ang. mnemonic induction oflucid dreaming). Nauczenie się jej wymaga profesjonalnej pomocy i specjalnego treningu podczas sesji w ramach terapii oneironautycznej. Zarówno hipnagogia, jak i uświadomione śnienie mogą mieć niezwykle szerokie zastosowanie, jeśli traktuje się je jako szczególne narzędzia terapii lub samodoskonalenia się.

Korzyści z ich praktykowania są różne. Pomagają one w rozwiązywaniu rozmaitych problemów emocjonalnych albo stanowią rodzaj psychoterapii (podczas tego typu sennych seansów zyskuje się szczególną moc kształtowania rzeczywistości bez żadnych zewnętrznych ograniczeń, takich jak prawa fizyki czy reguły społeczne; jedynym ograniczeniem jest wyobraźnia).

Lęki i kontrola nad emocjami

Psychoterapia świadomym snem umożliwia leczenie fobii, nerwic, stanów depresyjnych, nadpobudliwości oraz agresji. Uczy przezwyciężania lęków i kontroli nad emocjami oraz daje poczucie całkowitej swobody i bezpieczeństwa. Ułatwia radzenie sobie z sytuacjami, które w życiu codziennym przerastają nas, wydają się przeszkodami nie do pokonania i utrudniają normalne funkcjonowanie w społeczeństwie.

Pozwala na pozbycie się rozmaitych kompleksów i zahamowań, daje szansę zwiększenia pewności siebie i wyzbycia się szkodliwych, męczących wzorców myślenia i zachowania. Leczenie świadomym śnieniem może okazać się pomocne w likwidowaniu bólów kręgosłupa.

Terapia oneironautyczna
Psychoterapia świadomym snem - skuteczna forma leczenia

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama




Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 6
Gości: 1
Roboty: robot Bot, crawl Bot, robot Bot, robot Bot, Google Bot

Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej
Add comment

Dodaj komentarz

(przeładuj obrazek)