Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Hartowanie organizmu | Ruch słońce woda powietrze | Cz.2

Hartowanie organizmu to metoda terapeutyczna, pozwalająca na prawidłową adaptację człowieka w jego środowisku zewnętrznym. Polega ona na przystosowaniu ciała do warunków panujących w otoczeniu.

Narciarstwo wodne 
Zabiegi wodolecznicze doskonale usprawniają mechanizmy termoregulacji, ale działają przy tym stosunkowo silnie (silniej niż kąpiele powietrzne czy słoneczne). Z uwagi na to należy stosować je właściwie i pod kontrolą lekarza, pamiętając o wszystkich zasadach hartowania oraz dodatkowych regułach, dotyczących zachowania w wodzie.

Jedna z nich mówi, że utrata ciepła u każdej osoby jest inna i zależy od płci, wieku, ale również stanu zdrowia, otyłości itp. Bezwzględne przestrzeganie zasad i konsultacja lekarska uchronią nas przed powszechnymi błędami, często popełnianymi w samodzielnym lecznictwie. Należy do nich m.in. przeprowadzanie zimnego zabiegu na ciele, które nie zostało uprzednio ogrzane, zbytnie wychładzanie ciała czy wycieranie go ręcznikiem po zimnym zabiegu wodoleczniczym. Osusza się tylko te części ciała, które pozostawia się odkryte (twarz, ręce). Na koniec wkłada się suche i ogrzane naturalne ubranie, na przykład bawełnianą koszulę.

Hartowanie organizmu można prowadzić również przy zastosowaniu kąpieli powietrznych. Jest ono równie skuteczne jak hartowanie wodą, ma jednak nieco słabsze działanie bodźcowe, przez co wymaga dłuższego programu terapeutycznego. Takie łagodne działanie stymulujące może być wskazane dla tych pacjentów, którzy na przykład unikają wody lub nie mogą zażywać kąpieli, bądź są osobami znerwicowanymi.
Kąpiele powietrzne przydatne są również w pierwszej fazie hartowania organizmu, a także jako urozmaicenie kuracji wodoleczniczej. Poza tym ich niewątpliwą zaletą jest to, że można je bez wyjątku łączyć ze wzmacniającymi zajęciami ruchowymi.

Niezwykle ważnym elementem, który zawsze powinien towarzyszyć hartowaniu organizmu, jest wysiłek fizyczny. Może on przybierać różne formy. Zaznaczmy, że warto je dobrać odpowiednio do naszych możliwości i potrzeb. Na początek wystarczający jest kilkuminutowy trening, polegający np. na tym, że przez 6 minut na przemian biegamy lub podskakujemy w miejscu i odpoczywamy: minuta aktywności i minuta odpoczynku, i tak dalej. Trening jest krótki, ale powinien być intensywny na tyle, aby zmuszał do oddechu ustami, a nie nosem.

Ponadto ważnymi elementami hartowania organizmu są spokojne spacery, jazda na rowerze i wszelkie inne formy łagodnej aktywności. Należy pamiętać, aby wiązały się one z pewnym wysiłkiem, który odpowiada mniej więcej 1 godzinie spaceru. Jeżeli mamy ochotę na bardziej intensywne ćwiczenia - nic nie stoi na przeszkodzie, żeby je wykonywać, jednak najpierw poradźmy się lekarza, zwłaszcza jeśli od pewnego czasu (lub jeszcze nigdy) nie trenowaliśmy.

Hartowanie jest przydatne każdemu, zwłaszcza w dzisiejszym, cywilizowanym świecie, w którym tracimy bezpośrednią więź z naturą, mieszkamy w sztucznie ogrzewanych domach, poruszamy się samochodami itp. Dla wielu osób wystarczy silniejszy wiatr czy nawet niezbyt intensywny deszcz, by zachorować, ponieważ brak im naturalnej odporności. Łatwo zapadają na infekcje, choroby przeziębieniowe, nękają ich dolegliwości kręgosłupa, zaburzenia pracy układu krążenia i serca, nadciśnienie i choroby cywilizacyjne, takie jak otyłość, nerwice.

Ponadto w naszych zmiennych warunkach klimatycznych, przy występowaniu wielu zimnych dni w roku, sporej wilgotności, każdemu przyda się zwiększenie poziomu adaptacji środowiskowej. Mając odpowiednio zahartowany organizm, niegroźne stają się powszechne dolegliwości, a choroby cywilizacyjne przestają nas dotyczyć. Nie zapominajmy, że mens sana in corpore sano, czyli - w zdrowym ciele zdrowy duch.

Hartowania organizmu raczej nie zaleca się osobom cierpiącym na choroby o ostrym przebiegu, zwłaszcza takie, którym towarzyszy gorączka. Ponadto bardzo ostrożnie powinni stosować tę metodę zdrowotną chorzy z niewydolnością krążenia czy nadciśnieniem. Poza tym właściwie nie ma przeciwwskazań do stosowania jakichkolwiek zabiegów hartujących, należy jedynie bezwzględnie trzymać się reguł wzmacniania organizmu i umiejętnie manipulować dostępnymi metodami, tak by osiągnąć pozytywne rezultaty.

Wysoce wskazana jest konsultacja lekarska przed rozpoczęciem kuracji, a także kontakt ze specjalistą w czasie jej trwania. Upewnimy się wówczas, że możemy się hartować bezpiecznie, ale też dowiemy się, jakie metody są dla nas najlepsze, jak dawkować zabiegi i jak je urozmaicać.
 
Przeczytaj: Hartowanie organizmu Cz.1Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama




Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 7
Gości: 0
Roboty: crawl Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot

Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej
Add comment

Dodaj komentarz

(przeładuj obrazek)