Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Hartowanie organizmu | Ruch słońce woda powietrze | Cz.1

Hartowanie organizmu to metoda terapeutyczna, pozwalająca na prawidłową adaptację człowieka w jego środowisku zewnętrznym. Polega ona na przystosowaniu ciała do warunków panujących w otoczeniu.

Kajakarstwo 
Organizm poddawany jest oddziaływaniu określonych bodźców, m.in. takich, jak niska lub wysoka temperatura, w celu osiągnięcia zamierzonych rezultatów terapeutycznych. Hartowanie przybiera zwykle postać długotrwałych zabiegów wzmacniających, prowadzonych w ramach różnych metod przyrodoleczniczych, do których należą: termoterapia, fototerapia (a w szczególności kąpiele słoneczne), kąpiele powietrzne, wodolecznictwo, gimnastyka i różne formy ruchu na świeżym powietrzu, jak choćby gry, bieganie czy spacerowanie.

Najkorzystniejsze jest połączenie kilku elementów treningu odpornościowego, na przykład gimnastyki z kąpielami słoneczną i powietrzną. Choć istnieją różne metody hartowania organizmu, to łączą je wspólne zasady, które pozostają niezmienne we wszystkich zabiegach ogólnie wzmacniających lub częściowo stymulujących rejony ciała.

Do podstawowych zasad wzmacniania organizmu należy systematyczność stosowania zabiegów. Zaczynając od delikatnych metod, przechodzimy do coraz silniejszych. Dokonujemy tego stopniowo, powtarzając odpowiednie czynności w pewnych odstępach czasu. Systematyczność pozwala organizmowi przyzwyczajać się w naturalny sposób do zmieniających się warunków, dzięki czemu nie dochodzi do wstrząsów i następuje postęp w kuracji. Jeżeli zabiegi będą stosowane nieregularnie albo przerwiemy kurację nawet na krótki czas, szybko obniży się poziom adaptacji.

Wówczas należy zmniejszyć siłę bodźców i ponownie rozpocząć hartowanie organizmu. Zawsze w takim wypadku, zwłaszcza jeśli przerwa spowodowana była chorobą, wskazana jest konsultacja z lekarzem. Drugą niezwykle ważną zasadą jest wspomniane wcześniej stopniowe zwiększanie siły bodźców podczas kuracji, ponieważ po pewnym czasie organizm przyzwyczaja się do nich. Bodźce utrzymywane na tym samym poziomie zachowują jedynie już uzyskany poziom adaptacji.

Nie zapominajmy, że dawki zabiegowe w ramach poszczególnych terapii powinny być ustalone bardzo precyzyjnie przez specjalistę, gdyż dawkowanie zbyt silnych bodźców nie zwiększy odporności organizmu, lecz zmusi go do nadmiernego wysiłku, wycieńczy i może spowodować powstanie zaburzeń funkcjonowania oraz chorób.

Kolejną zasadą uwzględnianą w terapiach wzmacniających organizm jest stosowanie różnorodnych, zmiennych bodźców, a najlepiej różnych zabiegów i metod hartowania. Stwierdzono naukowo, że jednostajne stymulatory nie przynoszą tak dobrego efektu uodporniającego, jak poddawanie organizmu coraz to nowym „próbom". Tak więc nie tylko dobrze jest łączyć kilka metod (np. kąpiel słoneczną z gimnastyką), ale też co pewien czas zmieniać metodę, na przykład rezygnując z zabiegów wodoleczniczych na rzecz kąpieli powietrznych.

Istnieje wiele sposobów hartowania organizmu. Do najpopularniejszych należą zabiegi wodolecznicze, których opracowanie i popularyzację zawdzięczamy Sebastianowi Kneippowi. W hartowaniu wg jego metody przestrzega się wymienionych wyżej zasad, przede wszystkim stopniowego zwiększania bodźców oraz regularności i systematyczności zabiegów. Ponadto zawsze określa się rodzaj zabiegu, czas jego trwania oraz siłę w zależności od indywidualnych uwarunkowań.

Duża różnorodność zabiegów wodoleczniczych pozwala na urozmaicanie programu treningowego, zwłaszcza że wiele z nich można przeprowadzić w kilku odmianach, na przykład kąpiele z dodatkiem olejków, ziół, soli lub o różnej temperaturze. Nie sposób oczywiście wymienić wszystkich metod hartowania wodą. Oprócz kąpieli całościowych i częściowych stosuje się polewania, okłady i natryski. Można przeprowadzać kąpiele na świeżym powietrzu lub w odsłoniętych akwenach. Wzmacniająco na organizm działają też odpowiednio przeprowadzane zabiegi w saunie. W metodzie Kneippa znajdziemy też inne kuracje, m.in. polegające na chodzeniu boso po różnym podłożu.

Do bardzo skutecznych, wzmacniających i odprężających zabiegów wodoleczniczych należy częściowa kąpiel stóp w zimnej wodzie. Polega ona na codziennym zamaczaniu nóg przez 2 minuty w wodzie o temperaturze 15-18°C. Dzięki tej kuracji pobudzimy krążenie krwi oraz uodpornimy się na katar. Innym popularnym i prostym sposobem hartowania organizmu są tzw. bicze szkockie, polegające na naprzemiennym polewaniu ciała ciepłą i zimną wodą.


Można ten zabieg wykonywać po każdej kąpieli, przy użyciu prysznica. Temperaturę wody dobieramy umiejętnie. Należy pamiętać, aby zabieg rozpocząć od polewania stóp letnią wodą, z czasem zwiększamy różnicę temperatur. Zabieg kończymy zimnym natryskiem. Metoda ta doskonale pobudza krążenie, usuwa zmęczenie i ogólnie wzmacnia.

Dalszy ciąg Hartowanie organizmu - Cz.2Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama




Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 1
Gości: 0
Roboty: crawl Bot

Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej
Add comment

Dodaj komentarz

(przeładuj obrazek)