Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Gimnastyka lecznicza i naturalna sprawność ruchowa

Kobieta, ćwiczenia, skłony 

Gimnastyka lecznicza to zespół specjalnie dobranych ćwiczeń wspomagających leczenie, a zwłaszcza podnoszących ogólną sprawność ruchową i wyrównujących ubytki ruchowe. W ramach tej gimnastyki można wyróżnić kilka odmian ćwiczeń - dwie podstawowe grupy stanowią ćwiczenia bierne i aktywne. W ćwiczeniach biernych brak jest współudziału pacjenta - ruchy wykonuje za niego kinezyterapeuta. Zadaniem pacjenta jest próba jak największego rozluźnienia mięśni.

Gimnastyka lecznicza często służy pozbywaniu się różnych dolegliwości, pamiętajmy jednak, że jeśli chcemy wyeliminować możliwość odnowienia się schorzeń, nie należy przerywać ćwiczeń tuż po ustąpieniu ich objawów, lecz kontynuować je aż do utrwalenia się tego stanu. Przy prowadzeniu ćwiczeń gimnastycznych należy pamiętać o właściwym programie, systematyczności i dostosowaniu treningów do naszych możliwości oraz podstawowych zasadach, takich jak właściwe oddychanie podczas ćwiczeń, ćwiczenie w odpowiedniej odzieży, nietrenowanie bezpośrednio po posiłkach i wtedy, kiedy czujemy się źle.
 
Przed rozpoczęciem ćwiczeń zawsze należy skorzystać z porady lekarza, który udzieli wszystkich szczegółowych informacji. Poza tym nie pozostaje nic, jak tylko zachęcić wszystkich do jak najczęstszego korzystania z tej formy aktywności. Ruch to nie tylko droga do zdrowia, ale i sposób na przedłużenie młodości oraz sposób na korzystanie z pełni życia. Nie bez powodu lekarze i fizjolodzy wciąż utwierdzają nas w tym, że życie to ruch.Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

Gimnastyka lecznicza ćwiczenia bierne

Ćwiczenia bierne zalecane są tam, gdzie wysiłek nie jest wskazany, np. po zabiegu operacyjnym, w porażeniach, niedowładach mięśni po długotrwałym unieruchomieniu kończyny. Celem ćwiczeń jest niedopuszczenie do zrostów w stawach, przykurczów torebki stawowej itp.

Gimnastyka lecznicza ćwiczenia aktywne

Ćwiczenia aktywne wykonuje chory samodzielnie, choć pod kontrolą lekarza. Tylko niektóre przeprowadza się z nieznaczną pomocą instruktora lub przy użyciu sprzętu ułatwiającego wykonywanie ruchów. Istnieje wiele odmian ćwiczeń aktywnych. Znajdziemy tu ćwiczenia wolne, z oporem, wspomagane i specjalne.

Gimnastyka lecznicza ćwiczenia wolne

Ćwiczenia wolne wykonywane są wyłącznie przez chorego i wymagają niedużego napięcia mięśni, ale dużego zakresu ruchów; są stosowane w celu zwiększenia ruchomości w stawach i zwiększenia siły mięśni.

Gimnastyka lecznicza ćwiczenia z oporem

Ćwiczenia z oporem wymagają większej siły mięśni. Ze względu na stosowanie oporu powodują one zwiększony napływ krwi do mięśni i znacznie silniej stymulują ich pracę. Służą przede wszystkim znacznemu zwiększaniu siły i elastyczności mięśni.

Ćwiczenia wspomagane przeprowadzane są z pomocą instruktora lub specjalistycznego sprzętu. Niekiedy dla odciążenia kończyny zaleca się gimnastykę w środowisku wodnym. Zalecane są w przypadku tych chorych, którzy mają trudności nawet z pokonaniem ciężaru kończyny lub nie są w stanie wykonywać ruchów w pełnym zakresie. Jest to najlepsza metoda wspomagania ruchów kończyn u osób z porażeniem.
 
Do ćwiczeń specjalnych zalicza się między innymi systemy treningu złożonego, służące zwiększeniu koordynacji ruchowej oraz współpracy mięśniowej, ćwiczenia rozluźniające mięśnie, a także różne ćwiczenia relaksacyjne i oddechowe wspomagające działanie gimnastyki. W tej grupie znajdują się wszelkie ćwiczenia z zakresu gimnastyki korekcyjnej i wyrównawczej.
 
Ćwiczenia w basenie  

Niektóre z ćwiczeń specjalnych mogą być stosowane w określonych chorobach poszczególnych układów i narządów. Wszystkie ćwiczenia wykonujemy powoli i elastycznie. Pomiędzy elementami treningu trudnymi lub sprawiającymi nam kłopoty odpoczywamy, spokojnie i głęboko oddychając przy rozluźnionych mięśniach. Jeżeli ruch sprawia ból, nie staramy się pokonać granicy bólu, lecz wykonujemy je do momentu, w którym staje się dokuczliwy. Z czasem bóle powinny ustąpić, gdy wzrośnie nasza sprawność i siła - wówczas zwiększamy zakres wykonywania ćwiczeń, ich siłę i liczbę powtórzeń.

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama






Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 8
Gości: 1
Roboty: crawl Bot, robot Bot, robot Bot, Google Bot, robot Bot, robot Bot, robot Bot