Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej

Kąpiele powietrzne i aktywność ruchowa

Kąpiele powietrzne to naturalne zabiegi przyrodolecznicze, w trakcie których na organizm oddziałuje szereg czynników klimatycznych - przede wszystkim wiatr, skład i wilgotność powietrza, temperatura oraz nasłonecznienie. Mogą być one całkowite lub częściowe. Częściowe polegają na wystawianiu na działanie wyżej wymienionych czynników poszczególnych części ciała, na przykład poprzez obnażanie jednej z kończyn.

Huichungong, ćwiczenia chińskie 

Pod wieloma względami działanie kąpieli powietrznych przypomina działanie kąpieli w chłodnej wodzie, z tą różnicą że ruch powietrza stymuluje organizm łagodniej niż woda. Zaletą kąpieli powietrznych jest to, że pozwalają na prowadzenie w trakcie zabiegów różnych form aktywności ruchowej - można spokojnie poddawać się ruchom powietrza spacerując, gimnastykując się, biegając czy pracując.
Liczba elementów terapii i ich zmienność pozwala dostosowywać kurację do naszych wymagań - inaczej będzie wyglądała kąpiel powietrzna w słoneczny dzień, a inaczej w zimny i chmurny zimowy poranek.

Zwalcz stres przez praktykowanie kąpieli powietrznych

Jedną z reguł, której należy przestrzegać podczas terapii powietrznej, jest dostosowanie organizmu do nowych bodźców, zwłaszcza jeśli chodzi o kąpiele w zimnym i wilgotnym powietrzu. Zawsze stopniowo dawkujemy siłę bodźców - na tym zresztą polega hartowanie organizmu kąpielami powietrznymi. Dobrym rozwiązaniem jest rozpoczęcie kuracji w domu, przy otwartym oknie, a dopiero później na otwartej przestrzeni. Początkowo wystarczy około 5 minut, później stopniowo można wydłużać jej czas, nawet do kilku godzin. Nie powinniśmy pozwolić, by nasz organizm się wyziębił.

Pamiętajmy, że im niższa temperatura, tym krócej możemy przebywać na powietrzu, choć odpowiednia aktywność fizyczna pozwala nam dłużej wytrzymywać niskie temperatury. W razie wychłodzenia postępujemy, jak w przeziębieniu - należy się rozgrzać, włożyć ciepłą odzież i wypić ciepły napój (bezalkoholowy). Podczas kąpieli powietrznej skóra powinna być sucha, nie można przeprowadzać zabiegu z mokrą głową lub w wilgotnym ubraniu. Najlepiej jeśli ubranie będzie „naturalne", czyli z luźnego, przepuszczającego powietrze materiału, jak bawełna czy len.

Kąpiele powietrzne stosuje się dla pobudzenia przemiany materii; u osób szczupłych wzmagają one procesy asymilacji, natomiast u otyłych - procesy dysymilacji, które wpływają na zmniejszenie masy ciała. Jednym z najważniejszych terapeutycznych zastosowań kąpieli powietrznych jest hartowanie organizmu, prowadzą one bowiem do jego ogólnego uodpornienia, zmniejszają ryzyko przeziębień i zapobiegają reumatyzmowi.

Zalecane są też osobom cierpiącym na choroby układu krążenia, choroby serca i naczyń krwionośnych, ponieważ stymulują prawidłowe krążenie krwi w organizmie i wzmacniają mięsień sercowy. Pomagają również w terapii przewlekłych schorzeń układu oddechowego. Pamiętajmy, że ten rodzaj naturalnej terapii bardzo łagodnie wpływa na organizm, dlatego nadaje się także dla osób przewrażliwionych, znerwicowanych i cierpiących na stany lękowe.Encyklopedia medycyny naturalnej | U źródła natury

SUBSKRYBCJA

Wpisz swój adres e-mail:

Delivered by FeedBurner

Wesprzyj medycopedię



Reklama




Spirulin plus

Online

Wszystkich Online: 5
Gości: 3
Roboty: Google Bot, crawl Bot

Subskrybuj Encyklopedię medycyny naturalnej
Add comment

Dodaj komentarz

(przeładuj obrazek)